Wydział Rolnictwa, Leśnictwa i Środowiska

 

DyrektorZenon Pedrycz

adres
ul. Wrzosowa 44, 25-211 Kielce, piętro 3, p. 355
tel
41 200 14 70
e-mail

 

Wydział Rolnictwa, Leśnictwa i Środowiska zajmuje się realizacją zadań wynikających z ustaw: o ochronie gruntów rolnych i leśnych, prawa wodnego, ochrony środowiska, ochrony przyrody, rybactwa śródlądowego, prawa łowieckiego, ustawy o lasach i ustawy o odpadach.

W skład Wydziału Rolnictwa, Leśnictwa i Środowiska - symbol „RO” wchodzą:

  1. Referat rolnictwa i leśnictwa - symbol „RO - I”;
  2. Referat środowiska - symbol „RO - II”;

Referat Rolnictwa i Leśnictwa

  •  Kierownik: Agata Morawska, tel. 41 200 14 76, piętro 3, p. 349, e-mail:
Zadania referatu:

W zakresie ochrony gruntów rolnych i gospodarki gruntami rolnymi:

  1. wyłączaniem gruntów rolnych z produkcji rolniczej i ich ochroną przed erozją;
  2. rekultywacją gruntów zdewastowanych i zdegradowanych, w tym ustalaniem w drodze decyzji kierunku i terminu rekultywacji gruntów na cele rolnicze oraz uznawaniem rekultywacji gruntów za zakończoną;
  3. uzgadnianiem projektu decyzji o warunkach zabudowy i decyzji o ustaleniu inwestycji celu publicznego w zakresie ochrony gruntów rolnych;
  4. kontrolą stosowania przepisów ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych oraz prowadzenie sprawozdawczości w sprawach ochrony gruntów rolnych;
  5. przeprowadzaniem kontroli wykonania obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej rolników z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego;

W zakresie leśnictwa i ochrony przyrody:

  1. przyznawaniem środków na pokrycie kosztów związanych z odnowieniem lub przebudową drzewostanu, w wyniku m.in.: oddziaływania gazów i pyłów przemysłowych, pożarów innych klęsk żywiołowych;
  2. nadzorem nad gospodarką leśną w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa;
  3. wykonywaniem i nadzorowaniem wykonania uproszczonych planów urządzania lasu i inwentaryzacji stanu lasu oraz wydawanie zaświadczeń dotyczących objęcia nieruchomości uproszczonym planem urządzania lasu;
  4. zezwalaniem na usuwanie drzew i krzewów z gruntów będących własnością gmin lub utrudniających widoczność sygnałów i pociągów, oraz stanowiących przeszkodę lotniczą;
  5. ustalanie wysokości odszkodowań m.in.: za usunięcie drzew lub krzewów, ustawienie zasłon odśnieżnych i innych urządzeń oraz utrzymywanie pasów przeciwpożarowych, w tym związanych z rozbudową lub zmianą cech lotniska;
  6. wydawaniem decyzji dotyczących zmiany lasu na użytek rolny;
  7. dokonywaniem oceny udatności upraw i przekwalifikowywaniem z urzędu gruntu rolnego na leśny jeżeli zalesienia dokonano ze środków Unii Europejskiej;
  8. naliczaniem i wstrzymywaniem wypłat środków pieniężnych za przeznaczenie gruntów rolnych pod zalesienie i prowadzenie upraw leśnych;
  9. wydawaniem decyzji o przekazaniu praw i obowiązków związanych z prowadzeniem uprawy leśnej na nabywcę gruntu, w przypadku jego sprzedaży;
  10. rejestracją zwierząt gatunków wymienionych w załącznikach A i B rozporządzenia Rady (WE) nr 338/97 z dnia 9 grudnia 1996 r. w sprawie ochrony gatunków dzikiej fauny i flory w drodze regulacji handlu nimi, zaliczonych do płazów, gadów, ptaków lub ssaków (tzw. CITES);
  11. określanie w drodze decyzji zadań w przypadku nie wykonania obowiązku dotyczącego kształtowania równowagi w ekosystemach leśnych i podnoszenia naturalnej odporności drzewostanów;
  12. przygotowywanie decyzji w sprawie przekazania w Zarząd Lasów Państwowych gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa przeznaczonych do zalesienia w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu;

W zakresie łowiectwa:

  1. zezwoleniami na posiadanie i hodowlę lub utrzymanie chartów rasowych lub ich mieszańców;
  2. zezwoleniami na przetrzymywanie zwierzyny oraz na odłów lub odstrzał redukcyjny zwierzyny w przypadkach zagrożenia prawidłowego funkcjonowania obiektów produkcyjnych i użyteczności publicznej;
  3. wydzierżawianiem polnych obwodów łowieckich;
  4. przyjmowania pisemnych oświadczeń o zakazie wykonywania polowania, składanych przez osoby fizyczne albo użytkowników wieczystych nieruchomości wchodzących w skład obwodu łowieckiego;
  5. współpraca z organami Inspekcji Weterynaryjnej przy wykonywaniu swoich zadań

Referat Środowiska

  • Kierownik: Dorota Skalska, tel. 41 200 14 71, piętro 3, p. 354, e-mail:
Zadania referatu:

Do zakresu działania Referatu środowiska należy w szczególności prowadzenie spraw związanych z:

  1. pozwoleniami zintegrowanymi;
  2. wydawaniem decyzji eksploatacyjnych dla średnich obiektów energetycznego spalania
    paliw;
  3. ustalaniem wymagań dotyczących eksploatacji instalacji, z których emisja nie wymaga
    pozwolenia;
  4. opiniowaniem projektów uchwał zarządu województwa wprowadzających ograniczenia lub
    zakazy w zakresie eksploatacji instalacji, w których występuje spalanie paliw;
  5. programami działań i decyzjami o dopuszczalnym poziomie hałasu dla podmiotów
    prowadzących działalność gospodarczą;
  6. powiatowym programem ochrony środowiska, który podlega uchwaleniu przez Radę
    Powiatu;
  7. opiniowaniem programów i planów działań dotyczących ochrony powietrza, przedkładanych
    przez inne jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej;
  8. tworzeniem obszaru ograniczonego użytkowania dla przedsięwzięć, dla których nie mogą
    być dotrzymane standardy jakości środowiska, który podlega uchwaleniu przez Radę Powiatu;
  9. działaniami w przypadku stwierdzenia naruszania przepisów o ochronie środowiska oraz
    negatywnego oddziaływania na środowisko;
  10. decyzjami zobowiązującymi prowadzących instalacje do sporządzania przeglądu
    ekologicznego;
  11. nakładaniem obowiązku ograniczenia negatywnego oddziaływania na środowisko i jego
    zagrożenia oraz przywrócenia środowiska do stanu właściwego;
  12. przenoszeniem praw i obowiązków w drodze decyzji na zainteresowanego nabyciem całej
    instalacji;
  13. udostępnianiem informacji o środowisku i jego ochronie;
  14. kontrolą przestrzegania przepisów o ochronie środowiska w zakresie objętym właściwością
    Starosty;
  15. rekultywacją powierzchni ziemi w przypadkach określonych w ustawie prawo ochrony
    środowiska;
  16. prowadzeniem okresowych badań jakości gleby i ziemi oraz rejestrowanie informacji
    o terenach, na których stwierdzono przekroczenie standardów jakości gleby lub ziemi;
  17. identyfikacją potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi,
    sporządzanie ich wykazu i przekazywanie regionalnemu dyrektorowi ochrony środowiska;
  18. sporządzaniem opinii w postępowaniach o wydanie decyzji o środowiskowych
    uwarunkowaniach dla przedsięwzięć, dla których starosta jest właściwy do wydawania
    pozwolenia zintegrowanego;
  19. opracowywaniem tematyki, zakresu merytorycznego i sposobu realizacji konkursów
    ekologicznych;

W zakresie gospodarki wodnej:

  1. nadzorem nad działalnością spółek wodnych;
  2. przygotowywaniem opinii o powołaniu i odwołaniu kierownika nadzoru wodnego;
  3. stwierdzanie przejścia gruntów pokrytych powierzchniowymi wodami płynącymi do zasobu nieruchomości Skarbu Państwa;
  4. ustalanie na wniosek właściciela nieruchomości wysokości odszkodowania za szkody powstałe z ograniczenia prawa własności;

W zakresie ochrony powietrza:

  1. wydawaniem pozwoleń na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza z instalacji;
  2. przyjmowaniem zgłoszeń instalacji zwolnionych z obowiązku uzyskania pozwolenia na wprowadzanie pyłu lub gazu do powietrza;
  3. handlem uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych;
  4. wydawaniem zezwoleń i uprawnień dla prowadzących instalacje emitujące do powietrza gazy cieplarniane i inne substancje zanieczyszczające, objęte krajowym systemem handlu uprawnienia do emisji;

W zakresie rybactwa śródlądowego:

  1. wydawaniem i rejestracją kart wędkarskich lub kart łowiectwa podwodnego;
  2. rejestracją jachtów i innych jednostek pływających do 24 m;
  3. inicjowaniem i opiniowaniem powołania Społecznej Straży Rybackiej oraz wydawaniem legitymacji strażnika Społecznej Rady Rybackiej;

W zakresie gospodarowania odpadami:

  1. decyzjami regulującymi gospodarkę wytwarzanymi odpadami wydobywczymi;
  2. zezwoleniami na prowadzenie działalności w zakresie gospodarowania odpadami;
  3. nadzorem nad prawidłowością działalności posiadaczy odpadów, którym wydano decyzje regulujące postępowanie z odpadami;
  4. zezwoleniami na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych oraz wydawaniem zgody na zamknięcie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych;
  5. tworzenie miejsc spełniających warunki magazynowania odpadów wskazanych w wojewódzkim planie gospodarki odpadami, dla zatrzymanych pojazdów wraz z odpadami;
  6. nakładaniem obowiązku zagospodarowania odpadów z wypadków lub gospodarowaniem takimi odpadami;
  7. uzupełnianiem informacji o zezwoleniach na zbieranie, wytwarzanie, odzyskiwanie i unieszkodliwianie odpadów w systemie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).
do góry
Zapraszamy na Kiermasz Bożonarodzeniowy Zimowe utrzymanie dróg w powiecie kieleckim Rodziny zastępcze poszukiwane Telefony do Wydziału Komunikacji i Transportu Umów wizytę / Rejestracja pojazdów