Zdobywali wiedzę od najlepszych
14 Lutego 2017Grupa 16 nauczycieli z powiatu kieleckiego biorących udział w projekcie „Mobilność kadry edukacji szkolnej”, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój właśnie wróciła z tygodniowego wyjazdu szkoleniowego w Wielkiej Brytanii.
Trzech nauczycieli z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Bodzentynie, pięciu nauczycieli z Zespołu Szkół Nr 2 w Chęcinach oraz 8 z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 5 w Łopusznie w dniach od 29 stycznia do 5 lutego 2017 roku przebywało w miejscowości Portsmouth w Wielkiej Brytanii, by zapoznać się z tamtejszymi dobrymi praktykami w zakresie edukacji. Wyjazd pedagogów poprzedzony był 50-godzinnym kursem, podczas którego nauczyciele zapoznali się z historią, geografią oraz kulturą Wielkiej Brytanii. W ramach kursu pedagodzy szlifowali także słownictwo angielskie, głównie w zakresie edukacji oraz zwyczajów z życia codziennego.
- Głównym celem projektu „Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 – 2020 jest podniesienie wiedzy uczestników wymiany w zakresie stosowania nowych technik nauczania przedmiotów językowych i tzw. "ścisłych" oraz stosowania innowacyjnych technologii w procesie nauczania. Działania mają przyczynić się do częstszego stosowania przez nauczycieli szkół prowadzonych przez powiat kielecki cyfrowych narzędzi edukacyjnych oraz wspierać tworzenie elastycznych ścieżek kształcenia, zgodnych z potrzebami i celami osób uczących się - mówi Zenon Janus, wicestarosta kielecki.
Nauczyciele mieli możliwość przypomnienia sobie treści związanych z procesami efektywnej i skutecznej komunikacji, z technikami zarządzania sytuacjami konfliktowymi, poznali ćwiczenia związane z aktywnymi technikami słuchania.
Zajęcia wykładowe nastawione były na uzyskanie odpowiedzi na pytanie: jak przeprowadzić lekcję, by była ona ciekawa, a jej treści na długo zapadły w pamięci uczniów, przynosząc w rezultacie wymierne korzyści. Jak znacząca w procesie kształcenia jest rola nauczyciela. Na te pytania i wiele innych szukali odpowiedzi Uczestnicy wymiany podczas zajęć wykładowo-warsztatowych.
W ramach wyjazdu nauczyciele odwiedzili jedną z wiodących uczelni o doskonałej reputacji nauczania - University of Portsmouth. Według rankingów, uniwersytet ten to jedna z 400 najlepszych uczelni świata i najnowocześniejszych w Wielkiej Brytanii. Jest także dziesiątą najczęściej wybieraną przez zagranicznych studentów. Uniwersytet posiada wiele wyjątkowych centrów badawczych takich jak pierwsze w Wielkiej Brytanii Centrum Badań nad Nowotworami Mózgu, Centrum Kosmologii i Grawitacji lub chociażby Centrum Nauk Biomedycznych i Biomolekularnych.
W ramach wymiany kulturalnej organizacja TRAINING VISION zorganizowała dla uczestników wycieczkę do Londynu.
Podczas wyjazdu uczestnicy gromadzili materiały z pobytu, notatki, które zostaną wykorzystane m.in. podczas konferencji podsumowującej rezultaty mobilności, gdzie zaprezentowane zostaną pomysły zmian w zakresie wprowadzania nowych technik nauczania, wykorzystujących innowacyjne technologie w procesie nauczania.
Nauczyciele byli niezwykle zachwyceni wyjazdem, ponadto w szkołach zostaną zorganizowane specjalne rady pedagogiczne, podczas których uczestnicy mobilności podzielą się swoimi spostrzeżeniami podczas pobytu w Wielkiej Brytanii ze swoimi kolegami i koleżankami.
- Niewątpliwym plusem udziału w projekcie była możliwość rozwinięcia kompetencji językowych, zanurzenia się w śród rodzimych użytkowników języka angielskiego, czasem przełamania barier – mówi nauczycielka Magdalena Rowińska.
Katarzyna Sarnat dodaje, iż bardzo ją zainteresował program komputerowy, prezentowany przez firmę Insight4life – Zumoo’s, umożliwiający diagnozowanie problemów wychowawczych, emocjonalnych oraz społecznych wśród uczniów np. anoreksja, przemoc, problemy rodzinne.
- Zajęcia prowadzone przez naszego trenera Paul'a pokazały jak w holistyczny sposób podejść do omawianych tematów. Odkrywcze było dla mnie uczenie z wykorzystaniem obrazów, muzyki – dodaje Cezariusz Najmrodzki.
Dla nauczyciela matematyki, Agnieszki Sitek najciekawsza okazała się matematyka w praktyce. - Prowadzący na naszym własnym przykładzie pokazał jak można uczyć poprzez doświadczanie, eksperymenty, samodzielne odkrywanie zależności – mówi.
Grupę nauczycieli z Łopuszna reprezentowali: Danuta Kotwica, Cezariusz Najmrodzki, Wioleta Stachura, Magdalena Rowińska, Beata Przepióra, Katarzyna Sarnat, Agnieszka Sitek i Artur Węgliński. Grupę z Chęcin: Izabela Banasik, Edyta Baran, Aneta Jędrycha, Anita Michalska i Magdalena Wodecka. Grupę z Bodzentyna: Wioleta Duda, Agnieszka Łapka i Magdalena Matus.