Zapisz się na wizytę do prawnika
7 Stycznia 2019W powiecie kieleckim działa osiem punktów udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej dla mieszkańców naszego powiatu. Na wizytę u prawnika trzeba telefonicznie się umówić.
Od początku stycznia, nieodpłatna pomoc prawna przysługuje każdej osobie, będącej w trudnej sytuacji materialnej. Aby skorzystać z darmowej porady prawnika, wystarczy mieć przy sobie oświadczenie, że nie stać nas na wizytę prywatną. Kobiecie w ciąży taka pomoc przysługuje poza kolejnością. Możliwe jest, że osoba niepełnosprawna, może umówić taka wizytę w miejscu zamieszkania.
Świadczenie usług nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się według kolejności zgłoszeń, po umówieniu terminu wizyty. Z ważnych powodów dopuszcza się ustalenie innej kolejności udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.
Zgodnie z postanowieniami art. 8 ust. 5 ustawy zgłoszeń dokonuje się telefonicznie pod numerem telefonu (41) 200 17 85.
W powiecie kieleckim działa 8 punktów, w których można skorzystać z nieodpłatnej pomocy prawnej.
Wykaz punktów nieodpłatnej pomocy prawnej prowadzonej przez powiat:
- w siedzibie Starostwa Powiatowego w Kielcach, ul. Wrzosowa 4, 25-211 Kielce, czynny: poniedziałek, czwartek, piątek w godz. od 7 - 11. We wtorek w godz. od 7 do 15
- w siedzibie Powiatowego Urzędu Pracy, ul. Kolberga 4, 25-620 Kielce, czynny od poniedziałku do piątku w godz. od 7 – 11.
- w siedzibie Urzędu Gminy w Łopusznie, ul. Konecka 12, 26-070 Łopuszno, (41) 391 40 01 wew. 31, czynny od poniedziałku do piątku w godz. od 12 - 16,
- w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy w Chmielniku, Plac Kościuszki 7, 26-020 Chmielnik: (41) 354-32-73 wew. 308, czynny w poniedziałki w godz. od 12 – 16, od wtorku – do piątku w godz. od 9- 13.
Punkty świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, w którym wykonywanie zadania świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego powierzone zostało organizacji pozarządowej – „Stowarzyszenie Wsparcia Obywatelskiego”:
- Starostwo Powiatowe w Kielcach: czynny w dniach: poniedziałek, czwartek, piątek w godz. od 11.15 do15.15, środa w godz. od 7 do 15.
- Powiatowy Urząd Pracy w Kielcach: czynny w dniach: od poniedziałku do piątku w godz. od 11 do 15. Telefon: (41) 367-16-31.
- Urząd Gminy w Górnie: czynny w dniach: poniedziałek, środa, czwartek, piątek w godz. od 8 do 12, we wtorek od godz. od 13 do 17, tel. (41) 30 23 641
- Urząd Miasta i Gminy w Łagowie: punkt czynny w dniach: w poniedziałek w godz. od 12 do 16, we wtorek, środę, czwartek, piątek w godz. od 8 do 12, tel. (41) 343 70 54
Zasady udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej, świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego:
Od 1 stycznia 2019 roku, zgodnie z nowelizacją ustawy, usługi będą świadczone każdej osobie fizycznej, która złoży oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej (art. 4 ust. 1 ustawy).
Osoba uprawniona, przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, składa pisemne oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej.
W przypadku osób z niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście (np. obłożnie chorych) powyższa regulacja umożliwi świadczenie usług w ich aktualnym miejscu pobytu, w tym w ramach wizyty domowej.
Przed udzieleniem nieodpłatnej pomocy prawnej można zażądać od osoby uprawnionej okazania dokumentu stwierdzającego tożsamość.
Adwokat lub radca prawny może z ważnych powodów odmówić udzielenia nieodpłatnej pomocy prawnej, informując osobę uprawnioną o innych punktach w których udzielana jest nieodpłatna pomoc prawna na obszarze powiatu. W przypadku stwierdzenia, że przedstawiony przez osobę uprawnioną problem nie może być rozwiązany w całości albo części poprzez udzielenie nieodpłatnej pomocy prawnej, w szczególności stwierdzenia, że problem nie ma wyłącznie charakteru prawnego, adwokat lub radca prawny informują osobę uprawnioną o możliwościach uzyskania innej stosownej pomocy w jednostkach nieodpłatnego poradnictwa, wskazanych na liście sporządzanej przez starostę, o której mowa w art. 8a ust. 1.
Na czym polega nieodpłatne poradnictwo obywatelskie
Poradnictwo obywatelskie będzie świadczone, które obejmuje działania dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej, zmierza do podniesienia świadomości tej osoby o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparcia w samodzielnym rozwiązywaniu problemu. W razie potrzeby, sporządza się wspólnie z osobą uprawnioną plan działania i wspomaga jego realizacje. Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje między innymi porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego. W zakres poradnictwa obywatelskiego może wchodzić również nieodpłatna mediacja.
Osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście, oraz osobom doświadczającym trudności w komunikowaniu się, o których mowa w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. z 2017 r. poz. 1824), może być udzielana nieodpłatna pomoc prawna lub świadczone nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, z wyłączeniem nieodpłatnej mediacji, także poza punktem albo za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość np. telefonicznie.
Zgodnie z przyjętą nowelizacją nieodpłatna pomoc prawna obejmuje:
poinformowanie osoby fizycznej, zwanej dalej „osobą uprawnioną”, o obowiązującym stanie prawnym oraz przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowoadministracyjnym lub wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego, lub sporządzenie projektu pisma w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowoadministracyjnym, lub nieodpłatną mediację, lub sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowoadministracyjnym oraz poinformowanie o kosztach postępowania i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę sądową.
Świadczenie usług odbywa się według kolejności zgłoszeń, po umówieniu terminu wizyty. Zgodnie z postanowieniami art. 8 ust. 5 ustawy zgłoszeń dokonuje się telefonicznie pod numerem telefonu (41) 200 17 85
WAŻNE:
Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się według kolejności zgłoszeń, po umówieniu terminu wizyty. Z ważnych powodów dopuszcza się ustalenie innej kolejności udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego. Kobiecie, która jest w ciąży, udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się poza kolejnością.