Wspólnie poznawali historię
2 Listopada 2015Młodzież z Izraela gościła w Zespole Szkół nr 2 w Chęcinach.
To była kolejna wizyta izraelskiej młodzieży w ramach projektu Ośrodka Rozwoju Edukacji "Zachować Pamięć. Historia i kultura dwóch narodów". Projekt ten realizuje zobowiązania wynikające z umowy między Rządem RP a Rządem Izraela o współpracy kulturalnej, naukowej i oświatowej.
W spotkaniu z uczniami z Netanii wziął udział wicestarosta kielecki - Zenon Janus.
- Takie spotkania są doskonałą okazją do poznawania kultury innych krajów, przełamywania barier i stereotypów - powiedział wicestarosta Janus.
65 osobowa grupa wzięła udział w warsztatach integracyjnych z uczniami powiatowej szkoły i gimnazjów z Wolicy i Sobkowa. Tematyka seminarium dotyczyła historii obu narodów, z jej zawiłościami i jasnymi kartami.
Następnie korzystając z pięknej pogody, młodzież wraz z opiekunami wybrała się na spacer i zwiedzanie chęcińskich zabytków związanych z kulturą i historią Żydów. W synagodze polscy uczniowie mogli usłyszeć piosenki w języku hebrajskim.
- Uczniowie podkreślają, że to dla nich wyjątkowe przeżycia. Czekają na te spotkania. Nawiązują się przyjaźnie, które są kontynuowane dzięki mediom społecznościowym – tłumaczy Magdalena Wodecka, jedna z koordynatorek projektu w ZS nr 2 w Chęcinach.
Program „Zachować pamięć...” prowadzony jest wspólnie od 2003 roku przez Ośrodek Rozwoju Edukacji i Instytut Yad Vashem. Partnerem programu jest Instytut Polski w Tel Awiwie. Celem projektu jest stworzenie przestrzeni dla dialogu pomiędzy młodymi Izraelczykami i Polakami, budowanie więzi na bazie wspólnych zainteresowań oraz rozwinięcie kontaktów i współpracy pomiędzy szkołami. Okazją ku temu są coroczne przyjazdy szkolnej młodzieży izraelskiej do Polski w ramach edukacyjnych wyjazdów studyjnych współorganizowanych przez izraelskie ministerstwo edukacji. Spotkanie odbywa się według opracowanego wcześniej planu obejmującego warsztaty integracyjne, wspólny spacer po mieście szlakiem polskich i żydowskich pamiątek historycznych, ceremonii w miejscach pamięci w celu upamiętnienia historii polskiej i żydowskiej oraz zajęcia podsumowujące. Często podczas spotkania odbywają się wspólne zabawy, zawody sportowe czy nauka tańców i piosenek narodowych. Jednym z założeń programu jest również nawiązanie stałej współpracy między szkołami, żeby przybrały one charakter wymiany.