Ważne zmiany w prawach konsumenta

4 Stycznia 2023

Z dniem 1 stycznia 2023 roku weszły w życie istotne zmiany m.in. w ustawie o prawach konsumenta, ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, ustawie o informowaniu o cenach towarów i usług oraz kodeksie cywilnym, wynikające z implementacji dyrektyw unijnych: Omnibus, Towarowej oraz Cyfrowej. Dodatkowo z inicjatywy Prezesa UOKiK wprowadzono regulacje mające na celu ukrócenie nieuczciwych praktyk na pokazach handlowych.Powiatowy Rzecznik Konsumentów

Co się zmieniło:

  1. Każdy przedsiębiorca, który ogłasza promocję lub wyprzedaż, będzie musiał podawać oprócz aktualnej ceny także tę najniższą z 30 dni poprzedzających obniżkę.
  2. Nowe zasady reklamacji. Zmieniono nazewnictwo i obecnie zamiast ,,rękojmi’’ używać się będzie terminu ,,odpowiedzialność za niezgodność za towaru z umową’’. W pierwszej kolejności konsument będzie mógł teraz żądać naprawy lub wymiany wadliwego towaru. Dopiero w kolejnym etapie dochodzenia roszczeń będzie można żądać zwrotu pieniędzy. Wydłużono do 2 lat domniemanie istnienia niezgodności z umową już w chwili zakupu. Co ważne termin przedawnienia roszczeń reklamacyjnych wydłużono do 6 lat.
  3. Zakazane zostało wprowadzanie na rynek towaru jako identycznego z tym, który jest sprzedawany w innych krajach UE, jeśli będzie się istotnie od niego różnił np. składem, a nie będzie to obiektywnie uzasadnione.
  4. Na platformach handlowych konsumenci będą teraz informowani, czy podmiot oferujący towar, usługi lub treści cyfrowe jest przedsiębiorcą czy osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej.
  5. W sytuacji, gdy przedsiębiorca umożliwia wyszukiwanie produktów musi informować o głównych parametrach, które decydują o kolejności pojawiania się wyników. Konieczne stało się również wyraźne ujawnianie płatnej reklamy lub płatności dokonanej w celu uzyskania wyższego plasowania produktów w wynikach wyszukiwania.
  6. Każdy przedsiębiorca zapewniający dostęp do recenzji produktów musi podawać informacje, czy i w jaki sposób weryfikuje ich autentyczność oraz czy zamieszcza wszystkie opinie, czy tylko te pozytywne. Zakazane zostało zamieszczanie fałszywych lub zniekształconych opinii.
  7. Jeżeli przedsiębiorca stosuje indywidualne dostosowywanie ceny, to musi o tym jasno poinformować konsumenta.
  8. Zakazane zostało wykupywanie przez przedsiębiorców za pośrednictwem botów, a potem odsprzedawanie konsumentom biletów na imprezy kulturalne lub sportowe,
  9. Można reklamować towary z elementami cyfrowymi, treści i usługi cyfrowe podobnie jak wszelkie inne towary czy usługi. Przedsiębiorca stał się odpowiedzialny za zgodność cyfrowego towaru, np. gry z jego wersją próbną czy zapowiedziami. Ma też obowiązek dostarczania konsumentom aktualizacji przez co najmniej 2 lata.
  10. Konsumenci stali się chronieni nie tylko, gdy zapłacą za treści lub usługi cyfrowe pieniędzmi, ale także swoimi danymi osobowymi. Obowiązują te same zasady, jak w odniesieniu do odpłatnych usług.
  11. Wydłużony został do 30 dni termin na odstąpienie od umowy zawartej podczas nieumówionej wizyty w domu konsumenta lub wycieczki.
  12. Wprowadzono zakaz zawierania umów finansowych podczas pokazu lub wycieczki.
  13. Wprowadzono zakaz przyjmowania płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy. Dotyczy to umów zawieranych podczas pokazu, wycieczki lub nieumówionej wizyty u konsumenta.
  14. Wprowadzono możliwość odstąpienia od niektórych umów o świadczenie usług zdrowotnych zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość.

Na wszelkie pytania odnośnie stosowania nowych uregulowań, informacji mieszkańcom Powiatu Kieleckiego będących konsumentami, udziela Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Kielcach osobiście w Starostwie Powiatowym (pokój 204) oraz telefonicznie pod nr 41 200 12 80 i mailowo: .

 

 

 

 

do góry
Czekamy na dary dla rodaków z Wileńszczyzny Sumita z Bodzentyna Mistrzem Polski Nowi sołtysi w gminie Strawczyn W piątek sesja Rady Powiatu Powiat inwestuje w szpital przy Prostej Zimowe utrzymanie dróg w powiecie kieleckim Rodziny zastępcze poszukiwane Telefony do Wydziału Komunikacji i Transportu Umów wizytę / Rejestracja pojazdów