Ważne zmiany dla konsumentów
13 Stycznia 201525 grudnia 2014 roku weszła w życie nowa Ustawa o prawach konsumentów, która ma szczególne znaczenie dla sprzedawców (zwłaszcza internetowych) oraz ich klientów.
Nowe przepisy wywołały niemałą rewolucję w funkcjonowaniu przede wszystkim sklepów internetowych, gdyż obok przygotowania nowego regulaminu sklepu internetowego niezbędne jest spełnienie dodatkowych licznych obowiązków informacyjnych na stronie samego sklepu. Ich niespełnienie może skutkować nawet niezawarciem umowy sprzedaży.
- Konsumenci zyskają jeszcze większą ochronę swoich praw. Najważniejsze zmiany, które będą chronić wszystkich słabszych uczestników rynku to wydłużenie prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorcy lub na odległość z 10 do 14 dni oraz wymóg uzyskania wyraźnej zgody konsumenta na wszelkie dodatkowe płatności. Dzięki temu dokonywanie zakupów w sieci będzie jeszcze bezpieczniejsze – mówi Rafał Szyba, Powiatowy Rzecznik Konsumentów.
Konsument, który kupi wadliwy produkt, składając reklamację będzie mógł wybierać między naprawą, wymianą, obniżeniem ceny a odstąpieniem od umowy.
Ustawa określa prawa przysługujące konsumentowi, w szczególności obowiązki przedsiębiorcy zawierającego umowę z konsumentem oraz zasady i tryb zawierania, wykonania i odstąpienia z konsumentem umowy na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa.
Nowa ustawa reguluje również kwestię kosztów, gdy klient odeśle zakupiony towar. Koszty te poniesie konsument, ale sprzedawca jest winien je zwrócić razem z pieniędzmi za odesłany produkt. Nowe przepisy nakazują handlarzowi zwrot kosztów wysyłki towaru, jednak jedyne w wysokości najtańszej oferowanej przez siebie opcji dostawy.
Ważną zmianą dla klientów i sprzedawców jest zapłata za zmniejszenie wartości towaru. Prawo gwarantuje nam możliwość rozpakowania przesyłki i sprawdzenia produktu w taki sposób, jak moglibyśmy zrobić to w stacjonarnym sklepie. Jeśli towar nie spełni naszych wymagać, możemy go zwrócić. Jednak sprzedawca będzie mógł nas obciążyć kosztami w związku ze zmniejszeniem wartości towaru.
Nowe terminy
Termin |
Opis |
30 dni |
Termin na wydanie towaru konsumentowi (chyba, że w umowie ustalono inaczej) |
14 dni |
Termin, w ciągu którego przedsiębiorca powinien ustosunkować się do złożonej reklamacji |
14 dni + 12 m-cy |
Termin na odstąpienie od umowy w przypadku braku poinformowania konsumenta o przysługującym mu prawie odstąpienia |
14 dni |
Termin na odstąpienie przez konsumenta umowy zawartej przez internet, telefon lub na zorganizowanym pokazie |
14 dni |
Termin, w ciągu którego przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić konsumentowi wszystkie dokonanego przez niego płatności |
14 dni |
Termin, w ciągu którego konsument ma obowiązek zwrócić rzecz przedsiębiorcy |
1 rok |
Okres szczególnej ochrony towaru sprzedanego konsumentowi, liczony od momentu jego wydania. Jeżeli w tym okresie zostanie stwierdzona wada, przyjmuje się, że istniała w chwili wydania rzeczy |
1 rok |
Okres, w którym konsument powinien zgłosić sprzedawcy reklamację z tytułu rękojmi i określić swoje żądania, liczony od momentu stwierdzenia wady towaru |
2 lata |
Okres odpowiedzialności przedsiębiorcy za wady rzeczy sprzedanej (nie dotyczy nieruchomości), liczony od dnia wydania rzeczy |
1 rok |
Okres, do którego przedsiębiorca może ograniczyć swoją odpowiedzialność za wady rzeczy sprzedanej w przypadku, gdy przedmiotem sprzedaży jest używana rzecz ruchoma, liczony od dnia wydania rzeczy |
5 lat |
Okres odpowiedzialności przedsiębiorcy za wady nieruchomości, liczony od dnia wydania nieruchomości |
2 lata |
Okres gwarancji (chyba, że w dokumencie gwarancyjnym ustalono inny termin), liczony od dnia wydania rzeczy |