Uczniowie podwójnie wyjątkowi
29 Maja 2020Problemy z nauką u dziecka – o dysleksji w Polsce rozmawiano podczas konferencji, która odbyła się w ramach projektu „Akademia Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych”.
Powiat kielecki jest koordynatorem projektu pod nazwą „Akademia Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych” w ramach Programu Erasmus+. Partnerami projektu są powiatowe poradnie psychologiczno-pedagogiczne w Bodzentynie, Chmielniku i w Piekoszowie, Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach, Stowarzyszenie Ruchów Europejskich (ATLME) z Portugalii, Innovation Frontiers IKE z Grecji oraz Średnia Szkoła Zawodowa Bedekovčina z Chorwacji. Głównym celem projektu jest wypracowanie modelu efektywnego rozwijania kompetencji kluczowych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi poprzez podniesienie umiejętności zawodowych nauczycieli, specjalistów, konsultantów w zakresie włączających form i metod nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania narzędzi ICT.
W ramach projektu odbyła się wideokonferencja, podczas której można było wysłuchać autorskiego wykładu prof. zw. dr hab. Marty Bogdanowicz na temat specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów ze specyficznymi zaburzeniami uczenia się z perspektywy 60 lat świadomości problemu dysleksji w Polsce. W webinarium wzięło udział blisko 140 osób. Uczestników internetowego seminarium powitał Mariusz Ściana, członek Zarządu Powiatu w Kielcach. – Opracowaliśmy ten projekt z myślą o podniesieniu umiejętności zawodowych nauczycieli, specjalistów i konsultantów, którzy pracują z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – mówił członek Zarządu Powiatu w Kielcach.
Profesor Marta Bogdanowicz jest psychologiem klinicznym dziecięcym, założycielką i wieloletnią przewodniczącą, wiceprzewodniczącą Polskiego Towarzystwa Dysleksji, wiceprzewodniczącą Europejskiego Towarzystwa Dysleksji oraz członkiem międzynarodowych towarzystw naukowych. Wykładowcą Wydziału Psychologii Uniwersytetu Humanistycznospołecznego w Sopocie. W trakcie swojego wystąpienia przybliżyła najważniejsze zagadnienia z płaszczyzny specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia. – O takim uczniu mówimy, kiedy nie potrafi on podołać wymaganiom szkoły, czyli podstawie programowej przy stosowaniu rutynowych metod nauczania – tłumaczyła prof. Marta Bogdanowicz.
Przedstawiła ona specyficzne trudności w uczeniu się młodzieży i dorosłych w codziennych sytuacjach życiowych. Są nimi: czytanie nut, opanowanie układów gimnastycznych i tanecznych, prowadzenie samochodu, rzucanie do celu i chwytanie czy podpis bankowy. – Jak widzimy dysleksja jest problemem całego życia i wpływa na wiele umiejętności potrzebnych w życiu codziennym – mówiła profesor.
W trakcie wykładu poruszono również zagadnienia dotyczące przyczyny trudności i niepowodzeń w nauce, diagnozy dysleksji, znaczenia opinii poradni psychologiczno-pedagogicznych, specjalnych programów nauczania czy praw uczniów ze specyficznymi zaburzeniami w uczeniu się.
Akademia Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych - videokonferencja