Rada zaniepokojona finansowaniem dróg

22 Października 2013

Rada Powiatu w Kielcach wyraża zaniepokojenie perspektywą finansowania dróg lokalnych na lata 2014-2020.

 

Stanowisko Rady Powiatu w Kielcach z 21 października 2013 r. w sprawie finansowania dróg lokalnych w latach 2014-2020

 

Jednym z czynników determinujących rozwój środowisk lokalnych jest dostępność do usług publicznych, w tym przede wszystkim z zakresu usług komunikacyjnych i transportowych. Miejscowości gminne i powiatowe są między innymi ośrodkami życia edukacyjnego, ochrony zdrowia i powstawania miejsc pracy. Stąd niezmiernie ważnym jest zorganizowanie społecznościom lokalnym łatwego dostępu do tych usług. Mimo dużych nakładów finansowych i znaczącej poprawy stanu dróg lokalnych w tym zakresie efekty nadal są niezadowalające. Z analizy treści założeń projektów programów operacyjnych takich jak: Polska Wschodnia, PROW, RPO, Infrastruktura i Środowisko jasno wynika, że w latach 2014-2020 może nastąpić „drogowy pogrom”, związany ze znacznym ograniczeniem możliwości finansowania inwestycji drogowych w gminach i powiatach.

Dlatego też, jako odpowiedzialni reprezentanci mieszkańców powiatu kieleckiego, nie możemy zgodzić się z proponowanymi rozwiązaniami. Uważamy, że „ ostatnią deską ratunku” dla inwestycji na drogach powiatowych i gminnych nie mogą być tylko i wyłącznie środki pochodzące z Regionalnego Programu Operacyjnego. Innych źródeł finansowania tych inwestycji nie znajdziemy ani w krajowych programach operacyjnych, ani w specjalnym, dedykowanym Polsce Wschodniej, ani największym programie sektorowym Infrastruktura i Środowisko. Taka sytuacja jest nie do przyjęcia, gdyż pogłębia różnice rozwojowe między poszczególnymi regionami, a w samej „Polsce B”, jak często jesteśmy określani, wprowadza dodatkowy podział.

Z treści PO Polska Wschodnia 2014 – 2020 wynika jednoznacznie, iż jedyną szansą, aby otrzymać środki z planowanych 2 mld euro jest znalezienie się w obszarze tzw. ZIT miasta wojewódzkiego. To oznacza, że gminy i powiat nie będą mogły aplikować indywidualnie o te środki, jeżeli nie będą członkami ZIT.

W naszej ocenie w praktyczny sposób dochodzi do podziału powiatu na obszary o różnych prędkościach rozwojowych. Czy można sobie wyobrazić na obszarze aglomeracji wojewódzkiej, czy tym bardziej subregionalnej planowanie wewnętrznie spójnego katalogu zintegrowanych, komplementarnych przedsięwzięć np. transportowych, bez odpowiedniej jakości dróg powiatowych i gminnych? Nie należy zapominać o tym, że powiaty wciąż mają do odegrania ważną rolę w spójnym i zrównoważonym rozwoju swojego terytorium.

Nowe założenia polityki rozwoju obszarów wiejskich niesłusznie zakładają ograniczenie finansowania infrastruktury środowiskowej, w tym dróg lokalnych - gminnych i powiatowych. Uważamy, że infrastruktura techniczna, w tym drogi, stanowią decydujący czynnik rozwoju obszarów wiejskich. Domagamy się, aby w ramach tzw. „małej infrastruktury” jednoznacznie wskazać możliwość finansowania dróg lokalnych.

Opisana sytuacja prowadzi do stwierdzenia, iż zaproponowane rozwiązania są niewspółmierne do skali potrzeb i wymagają zrewidowania.

Negatywną ocenę zaproponowanych działań pogłębia fakt znacznego ograniczenia środków finansowych pochodzących z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych. Odnosząc sie do przykładu województwa świętokrzyskiego z planowanych środków w wysokości 50,5 mln zł pozostało 12,6 mln zł do podziału między gminami i powiatami.

Samorządy województwa świętokrzyskiego złożyły 75 wniosków projektowych na łączną kwotę w wysokości około 64 mln zł.

Nasuwa się zatem pytanie: Jakie będą faktyczne możliwości finansowania inwestycji na drogach lokalnych?

Nadmieniamy, że Rada Powiatu w Kielcach w dniu 24 czerwca 2013 roku wyrażała swoje stanowisko w obawie przed zagrożeniami dotyczącymi braku finansowania budowy i modernizacji dróg powiatowych w nowej perspektywie programowej 2014-2020.

 

Powyższe stanowisko przekazuje się:

1. Ministrowi Rozwoju Regionalnego.

2. Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

3. Ministrowi Administracji i Cyfryzacji.

4. Posłom i senatorom województwa świętokrzyskiego.

5. Marszałkowi Województwa Świętokrzyskiego.

6. Przewodniczącemu Konwentu Starostów Województwa Świętokrzyskiego.

7. Prezesowi Zarządu Związku Powiatów Polskich.

8. Przewodniczącym Rad Gmin, wójtom i burmistrzom w powiecie kieleckim.

 

Przewodniczący Rady

Józef Szczepańczyk

 

Uzasadnienie

Stanowisko ma na celu zwrócenie uwagi na zagrożenia, które wynikają z projektowanych regulacji w zakresie finansowania dróg lokalnych, powiatowych i gminnych w latach 2014-2020.

do góry
Zimowe utrzymanie dróg w powiecie kieleckim Rodziny zastępcze poszukiwane Telefony do Wydziału Komunikacji i Transportu Umów wizytę / Rejestracja pojazdów