Premia pielęgnacyjna i zalesieniowa - nie przegap terminu na złożenie wniosku
21 Kwietnia 2022Do 16 maja 2022 r. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przyjmuje wnioski o przyznanie premii pielęgnacyjnej i zalesieniowej.
Premia pielęgnacyjna to płatność przyznawana corocznie przez 5 lat - licząc od dnia złożenia wniosku o przyznanie pierwszej premii pielęgnacyjnej do gruntów, na których dokonano zalesienia. Jej wysokość waha się od 794 zł/ha do 1 628 zł/ha i zależy m. in. od ukształtowania terenu, jego podatności na erozję czy zastosowanej formy ochrony upraw leśnych przed zwierzyną. Jeśli na zalesionym terenie wykorzystano repelenty (środki odstraszające), można dodatkowo otrzymać kwotę 424 zł/ha.
Z kolei premia zalesieniowa przyznawana jest przez 12 lat, począwszy od dnia złożenia wniosku o przyznanie pierwszej premii zalesieniowej do gruntów, na których posadzono las, a które wcześniej wykorzystywano do prowadzenia działalności rolniczej. Wysokość premii zalesieniowej wynosi 1 215 zł/ha.
Beneficjentami obu premii mogą być wyłącznie rolnicy, którzy w latach 2015-2021:
- złożyli wniosek o przyznanie wsparcia na zalesienie;
- otrzymali postanowienie o spełnieniu warunków do uzyskania pomocy;
- wykonali zalesienie;
- złożyli oświadczenie o wykonaniu zalesienia zgodnie z wymogami planu zalesienia wraz z potwierdzeniem złożonym przez nadleśniczego.
Do otrzymania premii pielęgnacyjnej i premii zalesieniowej nie są uprawnione jednostki samorządu terytorialnego i jednostki organizacyjne gmin, powiatów oraz województw.
Wnioski należy złożyć do 16 maja 2022 r. Kto nie zdąży zrobić tego w tym terminie, będzie mógł to zrobić jeszcze do 10 czerwca 2022 r., ale wówczas należne płatności zostaną pomniejszone o 1 proc. za każdy roboczy dzień opóźnienia. Natomiast zmiany do wniosków złożonych w terminie można składać bez żadnych sankcji do 31 maja 2022 r. Rolnicy, którzy złożą je później, ale w nieprzekraczalnym terminie do 10 czerwca 2022 r., będą mieli pomniejszone płatności o 1 proc. za każdy roboczy dzień zwłoki.
Dokumenty można przesyłać wyłącznie elektronicznie. Jednak w tegorocznej kampanii trzeba to zrobić za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE), udostępnionej na portalu ARiMR, a nie jak wcześniej bezpośrednio przez aplikację eWniosekPlus - otwórz. Wszystkie dane dostępu - login i hasło - z których dotychczas korzystał rolnik ubiegający się o płatności w ramach tzw. dopłat, pozostają bez zmian.