Powiatowy Rzecznik Konsumentów odpowiada na nurtujące pytanie
6 Lutego 2024W związku z często zadawanym przez Konsumentów pytaniem, czy towar zakupiony w sklepie stacjonarnym można zwrócić bez podawania przyczyny, Wojciech Wojtaszek Powiatowy Rzecznik Konsumentów informuje, że co do zasady zwrot taki jest niemożliwy.
Zgodnie z art. 27 ustawy o prawach konsumenta odstąpić można tylko od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Tym samym skorzystać ze wspomnianego uregulowania można przy dokonywaniu zakupów np. przez Internet lub na pokazach.
Sprzedający w sklepach stacjonarnych nie muszą stosować się do powyższych zasad, jednak dobrowolnie mogą je wprowadzić. Z uwagi na to warto przed dokonaniem zakupu w takich sklepach zapytać się sprzedawcy, czy będzie możliwy zwrot lub wymiana towaru na inny, a jeśli tak to w jakim terminie. Dla celów dowodowych korzystnie jest otrzymać potwierdzenie takiego zapewnienia na piśmie.
Ważne jest również rozróżnienie odstąpienia od umowy bez podawania przyczyny od odstąpienia od umowy w ramach reklamacji z tytułu niezgodności towaru z umową.
Po pierwsze reklamując towar można odstąpić od umowy zawartej również w sklepie stacjonarnym.
Po drugie towar musi być niezgodny z umową, a brak zgodności istotny. Z uwagi na to, że przy reklamacji w pierwszej kolejności wnosi się o naprawę lub wymianę towaru, konsument może złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy, gdy:
- przedsiębiorca odmówił doprowadzenia towaru do zgodności z umową z uwagi na to, że naprawa i wymiana są niemożliwe lub wymagałyby dla niego nadmiernych kosztów,
- przedsiębiorca nie doprowadził towaru do zgodności z umową poprzez naprawę lub wymianę w rozsądnym czasie od chwili, w której został poinformowany przez konsumenta o braku zgodności z umową, i bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta, uwzględniając specyfikę towaru oraz cel, w jakim konsument go nabył,
- brak zgodności towaru z umową występuje nadal, mimo że przedsiębiorca próbował doprowadzić towar do zgodności z umową,
- brak zgodności towaru z umową jest na tyle istotny, że uzasadnia odstąpienie od umowy bez uprzedniego skorzystania z naprawy lub wymiany,
- z oświadczenia przedsiębiorcy lub okoliczności wyraźnie wynika, że nie doprowadzi on towaru do zgodności z umową w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta.