Poradnie zapewnią wsparcie
4 Grudnia 2015Jakie prawa przysługują uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – o tym rozmawiano podczas szkolenia, które odbywało się w kieleckim starostwie.
W spotkaniu, prowadzonym Agnieszkę Sprzęczkę- Piłacik – lidera Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie, uczestniczyli pracownicy powiatowych poradni psychologiczno-pedagogicznych. Jak podkreśliła Agnieszka Sprzęczka-Piłacik system oświaty zapewnia każdemu dziecku, w tym niepełnosprawnemu, uczęszczającemu do przedszkola, szkoły lub placówki wsparcie w rozwoju i pomoc psychologiczno-pedagogiczną, stosownie do jego potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest także rodzicom uczniów oraz nauczycielom, w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
Kształcenie uczniów niepełnosprawnych może być prowadzone w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, oddziałach integracyjnych, oddziałach specjalnych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych. Decyzję o wyborze formy kształcenia podejmują zawsze rodzice dziecka.
Sporo uwagi podczas szkolenia poświęcono rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Z wyjątkiem artykułu 7 ust. 2 - 6, który wejdzie w życie od stycznia, rozporządzenie obowiązuje od 1 września 2015 r.
- Profesjonalne wsparcie w rozwiązywaniu problemów edukacyjno-wychowawczych poprzez prowadzenie działań diagnostycznych, terapeutycznych, wydawanie opinii i orzeczeń, a także realizację działań profilaktycznych, oferowane jest w systemie oświaty przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne – dodała Agnieszka Sprzęczka-Piłacik. – Odbiorami usług poradni są zarówno dzieci – w wieku już od urodzenia, młodzież, rodzice, jak i nauczyciele.
Od stycznia 2016 r. placówki doskonalenia nauczycieli, poradnie psychologiczno-pedagogiczne oraz biblioteki pedagogiczne obowiązkowo prowadzić będą kompleksowe wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek w nowych formach pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Warto podkreślić, że w nowej perspektywie finansowej na lata 2014-2020 planuje się realizację projektów, których celem będzie wsparcie szkół w zakresie indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Będą one mogły pozyskać sprzęt specjalistyczny, konieczny do rozpoznawania potrzeb, wspomagania rozwoju i prowadzenia terapii dzieci i młodzieży. Przewidziano także wsparcie szkoleń kadry pedagogicznej.