Pieniądze nie takie szybkie
12 Września 2014
Coraz częściej parabanki mają w swojej ofercie opcję zawarcia umowy pożyczki na odległość. Zdarza się, iż prowizja w takich umowach przewyższa wartość udzielonej pożyczki.
Rafał Szyba, Powiatowy Rzecznik Konsumentów kieleckiego starostwa podpowiada, co możemy w takich przypadkach zrobić.
◊ Wiadomo, że umowy trzeba czytać dokładnie, nawet to co pisane jest „drobnym maczkiem”. Wiemy też, że niekoniecznie podane są w nich wszystkie szczegóły umowy.
◊ Konsumenci, zawierając umowę z firmami parabankowymi na odległość, często nie posiadają informacji, co do wysokości prowizji. Takie materiały powinny być zamieszczone na stronie kredytodawcy, ale nie są celowo publikowane.
◊ Co wtedy możemy zrobić?
◊ W przypadku, kiedy konsument zawrze taka umowę, może skorzystać z art. 53 ustawy o kredycie konsumenckim z 12 maja 2011 roku. Może odstąpić od umowy zawartej na odległość bez podania przyczyny w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy. Zgodnie z art. 54 cytowanej ustawy konsument nie ponosi kosztów związanych z odstąpieniem od umowy, z wyjątkiem odsetek za okres od dnia wypłaty kredytu do dnia spłaty kredytu. Konsument zwraca niezwłocznie kredytodawcy kwotę odstępnego kwotę kredytu wraz z odsetkami, nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Dniem spłaty kredytu jest dzień przekazania środków pieniężnych kredytodawcy przez konsumenta. W przypadku odstąpienia od umowy, kredytodawcy nie przysługują żadne inne opłaty, z wyjątkiem bezzwrotnych kosztów poniesionych przez niego na rzecz organów administracji publicznej oraz opłat notarialnych. Czasami jednak okazuje się, że pożyczkobiorcy otrzymują wezwanie do zapłaty po kilku miesiącach, z których dopiero dowiadują się, iż prowizja od pożyczki jest wyższa niż sama kwota pożyczki.
◊ Co możemy zrobić w takiej sytuacji?
◊ Można złożyć oświadczenia o uchyleniu się od skutków prawnych oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu, gdyż jeśliby miał świadomość, że będzie naliczona tak duża prowizja za udzielenie kredytu – to takiej umowy nie zawierałby. Takie oświadczenie należy wysłać do przedsiębiorcy listem poleconym za zwrotnym potwierdzenie odbioru. W przypadku skutecznego doręczenia korespondencji, działając o w oparciu o art. 84 kodeksu cywilnego, klient/kredytobiorca może wytoczyć firmie parabankowej powództwo. Przed skierowaniem na drogę postępowania sądowego, dobrze jest zgromadzić dowody, wszelkie dokumenty, formularze, itp.
◊ Czego możemy żądać od kredytodawcy?
◊ Art. 13 ustawy o kredycie konsumenckim określa, co kredytodawca lub pośrednik kredytowy powinien przez zawarciem umowy o kredyt konsumencki powinien podać konsumentowi. Na trwałym nośniku, powinien zamieścić informacje o umowie, czasie jej trwania, stopie oprocentowania kredytu, warunki jej zmiany, całkowitą kwotę kredytu, terminy i sposób wypłaty kredytu, rzeczywistą roczną stopę oprocentowania oraz całkowitą kwotę do zapłaty przez konsumenta i zasady i terminy spłaty kredytu.
Parabanki to firmy pożyczkowe działające poza systemem bankowym, w oparciu o kodeks cywilny lub ustawę o kredycie konsumenckim. Nie podlegają one nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego. Umożliwiają składanie depozytów, które nie są objęte żadną gwarancją.