Pałac w Łopusznie - szkoła większych możliwości
21 Kwietnia 2017Priorytetowym zadaniem Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 5 w Łopusznie jest zapewnienie edukacji na najwyższym poziomie oraz dbanie o to, aby uczniowie zdobyli wiedzę, sprawności oraz kompetencje cenione przez pracodawców.
Nauczyciele ustawicznie dbają o rozwój kompetencji zawodowych. W ramach projektów ukończyli studia podyplomowe „Coaching i mentoring w edukacji”, uczestniczą w kursach, szkoleniach, np.: „Innowacyjne i skuteczne metody nauczania i uczenia się w dzisiejszej szkole”, „Techniki motywacji”, „Nowe techniki nauczania”, „Innowacyjne technologie stosowane w procesie nauczania na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej”.
- W maju 2016 r. siedmioro nauczycieli przebywało w Rimini we Włoszech, gdzie odwiedzili szkoły średnie. Mieli okazję poznać organizację procesu edukacyjnego, omawiano różnice systemów edukacyjnych i dzielono się doświadczeniem zawodowym – mówi Zenon Janus, wicestarosta kielecki. - Natomiast w lutym 2017 r. grupa nauczycieli przebywała w Portsmouth w Wielkiej Brytanii. Nauczyciele odwiedzili jedną z najlepszych i najnowocześniejszych uczelni świata - University of Portsmouth, zapoznali się z dobrymi praktykami w zakresie edukacji, uczestniczyli w warsztatach dotyczących efektywnej i skutecznej komunikacji, aktywnego słuchania i zarządzania sytuacjami konfliktowymi.
Szkoła w Łopusznie kładzie duży nacisk na wysoki poziom edukacji młodzieży. W tym celu zaangażowała się w realizację kilku ciekawych projektów: „Hotelarze z Łopuszna zdobywają Europę” w ramach programu Erasmus Plus, „Bo nam muzyka w sercach i duszy gra!” w ramach programu „Równać Szanse 2016”, „Rozszerzona matura – świadoma inwestycja w przyszłość” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego oraz „Nowoczesna Szkoła Zawodowa - Nowoczesny Region”.
- Realizacja projektu „Hotelarze z Łopuszna zdobywają Europę” pozwala na zwiększenie praktycznych umiejętności i kompetencji społecznych uczniów, nabycie kwalifikacji kluczowych w celu uzyskania przyszłego zatrudnienia, wzmocnienie umiejętności posługiwania się językiem obcym, podniesienie jakości kształcenia zawodowego, nawiązanie współpracy między szkołą i przedsiębiorstwami oraz poszerzenie wiedzy na temat kultury i obyczajów Hiszpanii. Trzydziestu uczniów technikum klas drugich i trzecich, kształcących się w zawodzie technik hotelarstwa, odbędzie czterotygodniowe praktyki zawodowe w hotelach w Hiszpanii. Młodzież otrzyma certyfikaty oraz dokument Europass Mobilność – mówi Teresa Pasowska, dyrektor ZSP nr 5 w Łopusznie.
Tematem wiodącym projektu „Bo nam muzyka w sercach i duszy gra!” jest przygotowanie spektakli słowno – muzycznych połączonych z tańcem. W ramach projektu młodzież rozwija swoje talenty muzyczne i artystyczne, pisze scenariusze, przygotowuje utwory muzyczne i choreografię, projektuje oraz wykonuje kostiumy i scenografię. Uczniowie uczestniczą w spotkaniach integracyjnych, wyjazdach do teatru i kina.
Głównym celem projektu „Rozszerzona matura – świadoma inwestycja w przyszłość” jest organizacja zajęć dodatkowych przygotowujących do egzaminu maturalnego na poziomie rozszerzonym z przedmiotów: matematyka, biologia, geografia, język angielski. Beneficjenci projektu wezmą udział w różnego typu kursach, szkoleniach i warsztatach, np.: „Coaching interpersonalny”, „Kurs szybkiego czytania, zapamiętywania i efektywnego uczenia się”, „Pierwsza pomoc z elementami anatomii”, „Techniki samoobrony”. Projekt przewiduje także naukę pływania, zajęcia z aqua aerobicu oraz zajęcia ruchowe fitness. Zaplanowano także dwa wyjazdy warsztatowe: w Góry Świętokrzyskie oraz do Warszawy.
W ramach projektu „Nowoczesna Szkoła Zawodowa - Nowoczesny Region” uczniowie technikum hotelarskiego uczestniczą w warsztatach postaw przedsiębiorczych i kreatywności, kursie językowym w zakresie tematyki zawodowej oraz warsztatach z udziałem przedsiębiorców. W czasie wakacji grupa hotelarzy odbyła płatne staże u lokalnych przedsiębiorców.
Szkoła systematycznie wdraża innowacje pedagogiczne oraz dobre praktyki.
W liceum realizowana jest innowacja edukacja policyjno – prawna i bezpieczeństwo wewnętrzne, w technikum informatycznym – edukacja policyjna. W liceum o profilu biologiczno – chemicznym planowane jest wdrożenie innowacji programowo – metodycznej „Dietetyka i rekreacja ruchowa”. Innowacja ta zakłada m.in. prowadzenie zajęć z wykorzystaniem metody odwróconego nauczania oraz współpracę z Centrum Medycznym „Zdrowie”. Uczniowie będą uczestniczyć w spotkaniach z lekarzami specjalistami w zakresie diabetologii i dietetyki oraz fizjoterapeutami.
Dobre praktyki dotyczą między innymi praktycznej nauki zawodu, praktyk oraz współpracy z otoczeniem szkoły.
Uczniowie klas I-IV technikum hotelarskiego uczestniczący w dobrej praktyce pogłębiają znajomość obcego języka branżowego, łączą praktyczną naukę zawodu w obszarze turystyki, hotelarstwa i gastronomii z nauką języka angielskiego. Praktyka ta okazała się bardzo pomocna przy starcie młodych ludzi na rynku pracy. W roku 2014 dziesięciu absolwentów technikum hotelarskiego zostało zatrudnionych w pensjonatach na terenie Zakopanego. Natomiast jeden z absolwentów startuje w międzynarodowych zawodach barmańskich.
Z kolei uczniowie technikum fryzjerskiego uczestniczą w spotkaniach z podopiecznymi Centrum Wspierania Rodziny z Uśmiechem w Józefinie. Z pasją i kreatywnością przeprowadzają kosmetyczno-fryzjerskie metamorfozy mieszkańców dziennego domu opieki. Kształcą swoje umiejętności praktyczne niezbędne na egzaminie potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie, rozwijają swoje zainteresowania, przełamują bariery psychiczne i komunikacyjne. Co ważne, otwierają się na drugiego człowieka i jego potrzeby. Dokonują również analizy swych umiejętności w oparciu o własne doświadczenia, promują ideę wolontariatu, zyskują motywację do nauki, podnoszą samoocenę, umacniają wiarę we własne możliwości, pracują z „żywym modelem”.
W szkole funkcjonują także klasy patronackie. Przedsiębiorstwa, które objęły patronat nad klasami technikum hotelarskiego i mechanicznego wspierają proces kształcenia poprzez: uczestnictwo w opracowaniu programu nauczania, przyjmowanie uczniów na praktyki zawodowe, wyposażanie pracowni szkolnych w sprzęt i materiały dydaktyczne, prowadzenie szkoleń oraz fundowanie stypendiów dla najzdolniejszych uczniów.