Nowe opłaty w geodezji
9 Lipca 2014
Od 12 lipca 2014 r. wejdą w życie nowe zasady ustalania i poboru opłat za udostępnianie materiałów z Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego.
-Znowelizowana ustawa będzie regulowała kompleksowo sprawy związane z opłatami za udostępnianie materiałów z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz obsługę zgłoszeń prac geodezyjnych i kartograficznych – mówi Zofia Stelmasińska, naczelnik Wydziału Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami kieleckiego starostwa.
Ustawa będzie regulowała m.in. sprawy związane z krajowym systemem informacji o terenie, organizacji i zadań służb geodezyjnych i kartograficznych, wykonywania prac geodezyjnych i kartograficznych, prowadzenia ewidencji gruntów i budynków, zintegrowanego systemu informacji o nieruchomościach, prowadzenia geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, udostępniania danych i materiałów z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym pobierania opłat z tytułu tego udostępniania.
W związku ze zmianami, opłaty za materiały zlecone do wykonania w Wydziale Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami w dniach 14 i 15 lipca nie będą wystawiane.
-Od 16 lipca nasz wydział zacznie pracować według nowych zasad, od tego dnia będzie też obowiązywał nowy cennik i wzory dokumentu zamówień materiałów - dodaje Zofia Stelmasińska.
Ile zapłacimy?
Wypisy i wyrysy z ewidencji: do tej pory płaciliśmy 120 zł za pierwszą działkę, budynek lub lokal. Za każdy następny dodatkowo pobierano opłatę 12 zł. Teraz 150 zł zapłacimy za wypis z rejestru gruntów oraz wyrys z mapy ewidencyjnej w postaci dokumentu drukowanego. Za każdy następny 30 zł.
Kopia mapy ewidencyjnej w formacie A4 wcześniej kosztowała 30 zł, a 9 zł przy zastosowaniu współczynnika 0,3. Teraz, za jej kopię zapłacimy mniej – 7,40 zł. Natomiast 70 zł wydamy za mapę w postaci drukowanej A0.
Znacząco zwiększą się stawki za wydanie wypisu z rejestru gruntów, budynków, lokali, kartotek budynków i lokali. Obecnie obowiązywała stawka 12 zł za pierwszą działkę, budynek czy lokal. – za każdą następną pobierano opłatę w wysokości 6 zł.
Od 12 lipca - 50 zł zapłacimy za wypis z rejestru gruntów, 30 zł za wypis z rejestru gruntów bez danych osobowych, tyle samo wydamy za wypis z rejestru budynków albo wypis z rejestru lokali. 20 zł wydamy za wypis z kartoteki budynków albo wypis z kartoteki lokali.