Notatka ze spotkania uczestników projektu „Akademia Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych"
13 Stycznia 2020W dniu 10 stycznia 2019 roku w Starostwie Powiatowym w Kielcach odbyło się spotkanie robocze uczestników projektu „Akademia Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych”.
W naradzie wzięli nauczyciele/specjaliści/konsultanci z trzech poradni psychologiczno – pedagogicznych prowadzonych przez udział polscy partnerzy przedsięwzięcia, w tym wicestarosta kielecki Tomasz Pleban, naczelnik Wydziału Strategii i Rozwoju Ewa Kiniorska oraz wicedyrektor ds. pedagogicznych Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli Krzysztof Łysak.
Przypomnijmy, powiat kielecki jest koordynatorem projektu pod nazwą „Akademia Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych” sektor: Edukacja szkolna, akcja 2: Partnerstwa strategiczne na rzecz edukacji szkolnej w ramach Programu Erasmus+. Celem projektu jest wypracowanie modelu efektywnego rozwijania kompetencji kluczowych uczniów ze specjalnymi problemami edukacyjnymi poprzez podniesienie umiejętności zawodowych nauczycieli, specjalistów i konsultantów. Efektem ma być też opracowanie podręcznika zawierającego wypracowane metody i formy wsparcia dla uczniów zdolnych, mających różne dysfunkcje oraz ze zespołem Aspergera. Partnerami projektu są powiatowe poradnie psychologiczno-pedagogiczne w Bodzentynie, Chmielniku i w Piekoszowie, Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach, Stowarzyszenie Ruchów Europejskich (ATLME) z Portugalii, Innovation Frontiers IKE z Grecji oraz Średnia Szkoła Zawodowa Bedekovčina z Chorwacji.
Głównym punktem spotkania było opracowanie planu prowadzenia warsztatów dla nauczycieli z terenu województwa świętokrzyskiego, które będą organizowane w ramach projektu. W kwietniu zaplanowano konferencję inaugurującą przedsięwzięcie. Po jej zakończeniu odbędą się szkolenia dla jej uczestników z trzech obszarów: zespołu Aspergera, ucznia zdolnego i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Ponadto, zapoznano się z przygotowanym przez Poradnię w Piekoszowie sprawozdaniem z wizyty partnerskiej w Portugalii. Gospodarzami wizyty byli partnerzy ze Stowarzyszenia Ruchów Partnerskich ATLME. W spotkaniach wzięli też udział partnerzy z Grecji i Chorwacji. Celem pobytu było poznanie systemu edukacyjnego w Portugalii ze szczególnym zaakcentowaniem wsparcia dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w procesie kształcenia i wychowania.
- Dla nas praktyków, udział w projekcie stwarza możliwość poznania metod pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami w innych krajach UE. W Portugalii mogliśmy się przyjrzeć pracy z dziećmi z autyzmem. Odwiedziliśmy szkołę podstawową, w której dzieci z dysfunkcjami uczą się ze zdrowymi rówieśnikami. Część zajęć odbywa się wspólnie w dużych salach, przy asyście nauczycieli wspomagających. Niektóre z lekcji przebiegają zaś w odpowiednio zaaranżowanych małych salach. Miejsca te są dostosowane do pracy indywidualnej lub w małych grupach tylko dla uczniów z potrzebami – mówiły Izabela Juszkiewicz i Edyta Witasik, uczestniczki wyjazdu.