Matematyka i kultura
8 Listopada 2011Pierwszy referat wygłosił pracownik Instytutu Matematyki Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach ? dr Sławomir Turek. Tematem rozważań były ? Paradoksy nieskończoności?. W ponad godzinnym referacie omówiono pojęcie nieskończoności na tle filozoficzno-historycznym. Szczególny akcent położono na wagę tego pojęcia w odniesieniu do problematyki we współczesnej matematyce. Poprzez tytułowe paradoksy starano się dowieść, że abstrakcyjne pojęcie jakim jest nieskończoność w matematyce, nie musi być czymś niezrozumiałym, a przy tym może spowodować zainteresowanie tą trudną lecz piękną dziedziną nauki, jaką jest matematyka.
Kolejny referat zatytułowany ? Kultura i etyka nauczyciela matematyki w procesie kształcenia? został zaprezentowany przez dr Michała Kosztołowicza ? przedstawiciela Kieleckiego Towarzystwa Naukowego i Iwonę Kosztołowicz ? nauczyciela matematyki w ZS nr 2 w Chęcinach.
Michał Kosztołowicz omówił rodzaje etyki, przedstawił definicję kultury, dobra kultury i struktury osobowościowej. Zaprezentował również mapę podziału matematyki na poszczególne jej dziedziny. Odniósł się także do zasadności tzw. ?rankingów? . Wykazał, że nie uwzględniają one specyfiki pracy pedagogicznej w szkole, tzn. rozpoznania możliwości każdego ucznia, więc nie da się ich w tak prosty sposób ze sobą porównać.
Iwona Kosztołowicz rozważała obecny sposób oceniania zadań testowych. Temat interesujący, gdyż po raz pierwszy poruszono problem oceniania testu ze względu na trudność zadań, a nie tylko na ich liczbę. Wnioski wyciągnięte na koniec okazały się bardzo zaskakujące. Zostało pokazane jak duża może być różnica między oceną uwzględniającą liczbę poprawnie rozwiązanych zadań a oceną uwzględniającą ich trudność.
W sesji uczestniczyli nauczyciele i dyrektorzy ze szkół powiatowych.