Kolejne metody oszustwa
18 Lipca 2022Powiatowy Rzecznik Konsumentów ostrzega przed nowymi metodami oszustwa metodą na fałszywe SMS-y i e-maile.
Oszuści podszywają się pod sprzedawców energii, próbując wyłudzić pieniądze, dane osobowe lub bankowe. Cyberprzestępcy działają w oparciu o profesjonalnie przygotowane kampanie z wykorzystaniem systemów IT. Wysyłają wiadomości SMS oraz e-maile, w których informują np. o wszczęciu postępowania egzekucyjnego, niedopłacie za fakturę lub nieuregulowaniu należności, grożąc demontażem licznika. W fałszywych wiadomościach znajduje się link do płatności elektronicznych. Skorzystanie z niego oznacza przekazanie oszustom danych do logowania, które mogą zostać wykorzystane do kradzieży pieniędzy.
Co ważne firmy energetyczne nie wysyłają linków do płatności. W korespondencji przypominającej o terminie płatności czy zaległościach wskazywany jest natomiast indywidulany numer konta, na które klient powinien uregulować należność.
W związku z powyższym należy zaapelować o rozwagę i przypomnieć, że każdą otrzymaną wiadomość SMS lub e-mail można zweryfikować u swojego dostawcy energii dzwoniąc na infolinię.