Jazda na "suwak" i "korytarz życia". Nowe obowiązki kierowców.
21 Października 2019Rzadko kiedy posłowie mijającej kadencji byli tak zgodni jak w przypadku przyjęcia regulacji dotyczących tzw. jazdy na "suwak" i "korytarza życia". Za nowelizacją prawa o ruchu drogowym było 415 posłów. Dwóch wstrzymało się od głosu, a sześciu było przeciw.
Korytarz życia: czym jest i jak go stosować?
W niektórych europejskich krajach jest to obowiązek, u nas do niedawna jedynie dobry obyczaj. Najprościej mówiąc, jest to: dodatkowy, wygospodarowany przez kierowców korytarz na jezdni. Mogą nim dotrzeć do poszkodowanych w wypadkach służby ratunkowe, a w tym przypadku każda sekunda może być na wagę złota.
Przyczyną wprowadzenia zmian jest usprawnienie ruchu pojazdom uprzywilejowanym w drodze do wypadku, a także poprawa płynności w miejscach, gdzie tworzą się korki i zatory. Nowe przepisy mają jasno określać, w jaki sposób ma być tworzony tzw. korytarz życia. Kierowcy jadący lewym pasem zjeżdżają maksymalnie w lewo, a z pozostałych pasów jak najbliżej prawej krawędzi.
W Niemczech, Czechach, Austrii, na Słowacji czy w Szwajcarii kwestia korytarza życia została umieszczona w prawie, a za nieprzestrzeganie tego przepisu grożą surowe kary. Jeśli chodzi o analogiczne sankcje w Polsce to oczywiste jest, że wraz z wejściem w życie nowelizacji, konieczne będzie zmodyfikowanie taryfikatora mandatów. Będzie to zapewne
i tak mniej niżu naszych zachodnich sąsiadów , gdzie osoba blokująca korytarz życia musi liczyć się z mandatem wynoszącym 320 euro, czyli prawie 1,4 tys. zł.
Jazda na suwak. Czym jest i jak stosować?
W jeździe na tak zwany "suwak" chodzi o zasadę wpuszczania po jednym samochodzie z każdej strony przy zwężeniach. Kierowcy jadący kontynuowanym pasem ruchu będą zmuszeni do ustąpienia pierwszeństwa pojazdom będącym na pasie, który się kończy. Manewr powinien odbywać się w sposób naprzemienny i pojedynczy, by zachować jak najwyższą płynność w ruchu.
Jak podają wyliczenia Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad , które były brane pod uwagę przy tworzeniu przepisów Ustawy, wprowadzenie przepisów jazdy na suwak pozwoli zmniejszyć korki nawet o 50 proc. (według analiz), ograniczyć agresję drogową i zredukować liczbę kolizji. Obecnie mandat za blokowanie pasa ruchu wynosi od 50 do 500 zł, lecz złapanie winnego kierowcy należy do rzadkości.