Blisko ucznia
14 Października 2014Kreatywny, zdeterminowany, a przy tym pogodny i pomocny – mówią dyrektorzy powiatowych placówek oświatowych o ideale nauczyciela.
- Nauczyciel musi być twórczy, aktywny w motywacji i działaniu – uważa Dariusz Kasprowicz, dyrektor Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Bodzentynie.
Doskonalić warsztat
Dyrektorzy powiatowych placówek mówią, że pedagodzy mają do spełnienia misję. - Zachodzące zmiany sprawiają, że w nowych warunkach pojawia się nowy model oświaty, a co za tym idzie zmienia się również rola nauczyciela. Przestaje on pełnić jedynie rolę przekazującego wiedzę, a staje się konsultantem. Potrzebny jest mądry, krytyczny, wrażliwy i kompetentny pedagog, a nawet przewodnik czy tłumacz różnych możliwości do wyboru na indywidualnej drodze życia – dodaje dyrektor Kasprowicz.
Dla Ireny Marcisz, dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 5 w Łopusznie idealny nauczyciel musi być blisko ucznia. - Podchodzić z sercem do wychowanka, rozumieć jego wewnętrzny świat i właściwie dobrać metody wychowania i nauczania. Powinien być naturalnie życzliwy, widzieć w uczniu człowieka, jego problemy i żyć jego problemami – mówi dyrektor.
Każdy z dyrektorów podkreśla, że nauczyciel musi mieć wrodzone predyspozycje do nauczania. - Miarą sukcesu pedagogów jest zmiana nastawienia ucznia, który początkowo nie lubi danego przedmiotu, a po kilku lekcjach chce się go uczyć – mówi Mirosława Mierzejewska, dyrektor Zespołu Szkół nr 8 w Nowej Słupi. - Współczesny nauczyciel musi być kompetentny i merytorycznie kreatywny, kochać swój zawód i być wzorem dla uczniów. I co ważne indywidualnie traktować każdego z nich. Dla dyrektor z Nowej Słupi ważną cechą dobrego nauczyciela jest odwaga przyznawania się do błędu.
Pogodny i konsekwentny
Bogdan Kalwat, dyrektor Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Podzamczu eksponuje inne cechy idealnego nauczyciela. – Uśmiechnięty, pogodny lubiący młodzież – wylicza. - Ważna jest konsekwencja i stanowczość belfra. Obecnie czasy wymuszają pewne zachowania, należy wiele żądać od młodzieży, ale też wiele dawać. Musi być twórczy, nie tkwić tylko w zdobytej na uczelni wiedzy ale wprowadzać wszelkie innowacje.
Halina Kołodziejczyk, dyrektor Zespołu Szkół nr 2 w Chęcinach od lat obserwuje nauczycieli i widzi, że bez odpowiedniego podejścia do młodzieży, nie są oni w stanie nawiązać z nią kontaktu. – Dobry pedagog powinien wiedzieć w jaki sposób i przy użyciu jakich środków technicznych przekazywać wiedzę, a przy tym musi wystrzegać się schematów w nauczaniu - dodaje.
Zaś Sławomir Wójcik dyrektor Zespołu Szkół nr 3 w Chmielniku twierdzi, że ponadczasową umiejętnością jest znalezienie właściwego sposobu na zmotywowanie ucznia do nauki. – Nie chodzi o to, żeby wygrał od razu olimpiadę, ale chciał się uczyć - mówi dyrektor.
- Dziś trudno jest znaleźć idealnego nauczyciela – uważa Piotr Koźmin, dyrektor Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Rembowie. – Dla mnie osoba, podejmująca się misji uczenia, musi być nie tylko pasjonatem tego zawodu, ale też powinna angażować całą swoją energię w pracę z młodzieżą.
Zenon Janus, wicestarosta kielecki uważa, że idealny nauczyciel to nie tylko osoba przekazująca wiedzę, ale również doskonały wychowawca. - Który umiejętnie nawiązuje bezpośredni, dobry kontakt z uczniem, oparty na wzajemnym szacunku i dialogu. Każdy z nas nosi w pamięci wspomnienie takiego pedagoga, który wprowadzał go w tajniki nauki i uczył jak dobrze żyć - mówi wicestarosta.