Stawiają na nowoczesne techniki

13 Czerwca 2016

Podręczniki elektroniczne zamiast papierowych, nowoczesne techniki informatyczne ułatwiające pracę ucznia i nauczyciela, doskonale wyposażone pracownie – z takimi spostrzeżeniami wróciła z włoskiego Rimini 16-osobowa grupa pedagogów z powiatowych szkół ponadgimnazjalnych.

Nauczyciele z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 5 w Łopusznie, Zespołu Szkół
nr 2 w Chęcinach oraz Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Bodzentynie zapoznawali się w maju z włoskimi dobrymi praktykami edukacyjnymi dzięki projektowi „Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli” realizowanego w ramach akcji  „Mobilność kadry edukacji szkolnej”, finansowanego z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 – 2020.

Projekt zakłada wyjazdy dwóch grup nauczycieli – pierwsza w maju odwiedziła Rimini, druga w lutym 2017 r. wyjedzie do Portsmouth w Wielkiej Brytanii.

Pobudzają aktywność uczniów

Głównym celem majowego wyjazdu było szkolenie nauczycieli przedmiotów ścisłych i językowych w zakresie nowych technik pracy z uczniem, ale także wymiana doświadczeń oraz porównanie systemów edukacyjnych we Włoszech i Polsce. Program obejmował zajęcia wykładowo-warsztatowych oraz dwie wizyty we włoskich szkołach. Uczestnicy projektu zaznajomili się z możliwościami zastosowania interaktywnej technologii komputerowej w szkołach, wykorzystaniem technologii cyfrowych oraz e-booków. Niezwykle inspirująca dla naszych pedagogów była także możliwość zapoznania się ze sposobami tworzenia lekcji za pomocą narzędzi ICT, narzędziami oceny i modelami pracy wychowawczej w środowisku e- learning.

- Włoskie szkoły stawiają na nowoczesne techniki informatyczne, na każdym kroku widać dbałość o wyposażenie pracowni, uczniowie mają do dyspozycji bezpłatne podręczniki elektroniczne – mówi Dariusz Kasprowicz, dyrektor Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Bodzentynie. Jak podkreśla – takie nowoczesne formy pracy ułatwiają wprowadzanie różnorodnych, atrakcyjnych dla uczniów form zajęć lekcyjnych i pobudzają ich aktywność.

W ramach projektu nasi pedagodzy gościli w dwóch szkołach średnich- Liceum Językowym Valgimigli oraz Liceum Klasycznym Giulio Cesare. Była to doskonała okazja do poznania organizacji procesu edukacyjnego oraz przyjrzenia się funkcjonowaniu włoskiego systemu edukacji.

- Niezwykłą wartością jest to, że mogliśmy obserwować zajęcia lekcyjne i podzielić się z kolegami z Włoch doświadczeniami zawodowymi – podkreśla Halina Czeszek, nauczyciel z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 5 w Łopusznie.

 

Od jednego do dziesięciu

Zajęcia we włoskich szkołach odbywają się od poniedziałku do soboty, lekcje trwają 60 minut, a rok szkolny trwa 33 tygodnie. Co ciekawe – wszystkie trzy typy szkół średnich – liceum, technikum i zawodówka trwają pięć lat i są dwustopniowe, przy czym obowiązkowy jest tylko pierwszy 2-letni stopień. Po pięciu latach nauki, wszystkie typy szkół kończą się egzaminem maturalnym.

- Bardzo podoba mi się włoski system oceniania od jednego do dziesięciu, przy czym oceny pozytywne zaczynają się od szóstki – mówi Anna Pakuła, matematyk z Zespołu Szkół nr 2 w Chęcinach. – Większa gradacja ocen negatywnych pozwala na sprecyzowanie poziomu braków wiedzy ucznia. – Co ciekawe, uczniowie nie używają na lekcji kalkulatorów, co wpływa na ich sprawność rachunkową.

Jak podkreśla Małgorzata Sulej – nauczyciel chemii z Zespołu Szkół nr 2 w Chęcinach to, czego możemy pozazdrościć włoskim szkołom, to znakomicie wyposażone laboratoria oraz narzędzia informatyczne do prezentacji doświadczeń, których nie można przeprowadzić w szkole.

Włoskie szkoły stawiają na integrację. – Nie ma tam placówek typu MOW, uczniowie stwarzający problemy wychowawcze uczą się w publicznych szkołach, ale mają nauczycieli wspomagających – mówi Justyna Ciszek z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 5 w Łopusznie.

Zorganizowane w trakcie wyjazdu do Rimini zajęcia wykładowe nastawione były przede wszystkim na to, aby uczestnikom projektu dać odpowiedź na pytania: jak sprawić, aby lekcja była ciekawa, jakie metody są najskuteczniejsze, jaką rolę odgrywa indywidualny styl nauczania i korzystanie z różnych narzędzi i technik?

do góry
W niedzielę "Opowieść jako żywa..." na Świętym Krzyżu Zakaz kąpieli w Wilkowie Czekamy na zgłoszenia do nagrody Zapisy na rajd trwają Mamy rabaty. Wypoczywamy taniej Bezpłatny autobus na Św. Krzyż Wakacyjne przerwy w pracy poradni Starostwo Powiatowe w poniedziałki pracuje dłużej Zgnilec amerykański zaatakował pszczoły Telefony do Wydziału Komunikacji i Transportu Umów wizytę / Rejestracja pojazdów