Program szkoleniowy w Polsce
21 Listopada 2022Międzynarodowy krótkoterminowy program szkoleniowy ASPE miał na celu poznanie polskiego modelu wspierania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wymianę dobrych praktyk
w zakresie edukacji włączającej oraz rozwijania praktycznych umiejętności w zakresie kształtowania u uczniów ze SPE kompetencji kluczowych.
Szczegółowe zagadnienia merytoryczne omawiane w poszczególnych dniach krótkiego programu szkoleniowego zostały ustalone w ramach międzynarodowego spotkania projektowego w Portugalii.
Dzień 1:
Spotkanie plenarne;
Prezentacja uczestników szkolenia;
Wizyta w szkole integracyjnej w Leszczynach - prezentacja szkoły, jej oferty edukacyjnej oraz form wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ze szczególnym zaakcentowaniem potrzeb ucznia z zespołem Aspergera;
Warsztaty - część I - praca w zespołach projektowych - Opracowanie trzeciej części Poradnika dla nauczycieli oraz modułu kursu e-learningowego dotyczącego ucznia z zespołem Aspergera.
Dzień 2:
Wizyta w Centrum Rehabilitacyjnym dla dzieci i młodzieży „Złota Rybka” w Strawczynku - prezentacja organizacji pracy placówki oraz jej oferty dedykowanej dzieciom i młodzieży ze SPE, ze szczególnym zaakcentowaniem potrzeb ucznia z zespołem Aspergera;
Wizyta w Powiatowym Zespole Szkół w Łopusznie, dla którego organem prowadzącym jest Powiat Kielecki - prezentacja systemu kształcenia ogólnego i zawodowego w Polsce, indywidualizacja procesu nauczania, uwzględniającego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi). Przedstawienie metod i form pracy z uczniem z zespołem Aspergera;
Dzień 3:
Wizyta w Ośrodku Rewalidacyjno-Edukacyjno-Wychowawczym „Diament” w Kielcach - prezentacja placówki, jej oferty, ze szczególnym zaakcentowaniem potrzeb ucznia z zespołem Aspergera
i dedykowanej mu formie wsparcia;
Wymiana dobrych praktyk;
Warsztaty - część II - kontynuacja prac w grupach roboczych nad opracowaniem trzeciej części Poradnika dla nauczycieli oraz modułu kursu e-learningowego dotyczącego ucznia z zespołem Aspergera.
Dzień 4:
Wizyta w Ośrodku Rehabilitacyjnym „Polanika” w Chrustach;
- omówienie specyfiki pracy w Ośrodku, stosowanych metod terapii i rehabilitacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz zaburzeniami rozwoju - (obserwacja wybranych zajęć);
- prezentacja multimedialna pn. „Wykorzystanie metody integracji sensorycznej w pracy
z dziećmi ze SPE” - przedstawiona przez specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznej
w Chmielniku i Bodzentynie;
- pokaz fragmentów zajęć z integracji sensorycznej - film z komentarzem przedstawiony przez specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznej w Piekoszowie;
Wizyta w Centrum Kształcenia Zawodowego „CK Technik” w Kielcach - prezentacja placówki, jej oferty oraz zaplecza dydaktycznego, uwzględniającego potrzeby uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Warsztaty - część III - kontynuacja prac w grupach roboczych nad opracowaniem trzeciej części Poradnika dla nauczycieli oraz modułu kursu e-learningowego dotyczącego ucznia z zespołem Aspergera.
Dzień 5:
Wizyta w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie;
- udział Uczestników krótkoterminowego programu szkoleniowego w zajęciach warsztatowych prowadzonych przez terapeutów, praktyków pracujących na co dzień w szkole ogólnodostępnej
z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym również z młodzieżą z zespołem Aspergera;
- wizyta w Muzeum im. Marii Grzegorzewskiej, funkcjonującym przy Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie - przybliżenie Uczestnikom wizyty sylwetki Marii Grzegorzewskiej - twórczyni, inicjatorki i organizatora systemu kształcenia specjalnego w Polsce;
Podsumowanie wyjazdu szkoleniowego do Polski, ewaluacja. Wręczenie certyfikatów Uczestnikom mobilności.
Cele programu szkoleniowego:
- poszerzenie wiedzy uczestników w zakresie diagnozy i wsparcia ucznia z zespołem Aspergera;
- podniesienie jakości pracy placówek, zaangażowanych w projekt, poprzez adaptację nowych rozwiązań, będących wynikiem wymiany międzynarodowych doświadczeń w zakresie diagnozowania i wspierania ucznia ze SPE w szkole ogólnodostępnej.
- wykorzystanie zagranicznych doświadczeń na gruncie własnej placówki;
- poznanie zagranicznych rozwiązań w zakresie efektywnego i kreatywnego wykorzystania TIK
w procesie kształcenia kompetencji kluczowych uczniów ze SPE;
- zapoznanie kadry kierowniczej poszczególnych placówek z systemami edukacyjnymi, modelami edukacji włączającej i metodami nauczania funkcjonującymi w kraju partnerskim.
Rezultaty:
- wzrost poziomu wiedzy uczestników w zakresie diagnozy i wsparcia ucznia z zespołem Aspergera;
- wzrost poziomu wiedzy w zakresie efektywnego i kreatywnego wykorzystania TIK w procesie kształcenia kompetencji kluczowych uczniów ze SPE;
- wzrost jakości pracy placówek zaangażowanych w projekt;
- wypracowanie kursu e-learningowego - modułu poświęconego uczniowi z zespołem Aspergera;
- opracowanie poradnika dla nauczycieli - części poświęconej uczniowi z Zespołem Aspergera.
Format | Data publikacji | Nazwa pliku (kliknij aby pobrać) | Pobierz | Zobacz |
---|---|---|---|---|
Kategoria: Aktualności | ||||
2022-11-21 |
Sprawozdanie_z_wizyty_w_Polsce_23-27.05.22_popr..pdf
ilość pobrań: 177
|
Sprawozdanie_z_wizyty_w_Polsce_23-27.05.22_popr..pdf 608.78KB | zobacz |