Program szkoleniowy w Grecji
21 Listopada 2022Międzynarodowy krótkoterminowy program szkoleniowy ASPE miał na celu poznanie greckiego modelu wspierania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wymianę dobrych praktyk
w zakresie edukacji włączającej oraz rozwijania praktycznych umiejętności w zakresie kształtowania
u uczniów ze SPE kompetencji kluczowych.
Szczegółowe zagadnienia merytoryczne omawiane w poszczególnych dniach krótkiego programu szkoleniowego zostały ustalone w ramach międzynarodowego spotkania projektowego w Chorwacji.
Dzień 1:
Spotkanie plenarne;
Prezentacja uczestników szkolenia;
Prezentacja szkoleniowa mająca na celu przybliżenie rysu historycznego Grecji ze szczególnym uwzględnieniem obszarów dotyczących rozwoju szkolnictwa oraz rosnącej wrażliwości na dodatkowe potrzeby uczniów - specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży
Warsztaty - część I - praca w zespołach projektowych - Prace związane z opracowaniem kursu
e-learningowego - wypracowanie ostatecznej formy kursu, stanowiącego jeden z rezultatów projektu.
Dzień 2:
Wizyta w Centrum Rehabilitacyjnym dla dzieci i młodzieży „Złota Rybka” w Strawczynku - prezentacja organizacji pracy placówki oraz jej oferty dedykowanej dzieciom i młodzieży ze SPE, ze szczególnym zaakcentowaniem potrzeb ucznia z zespołem Aspergera;
Wizyta w Powiatowym Zespole Szkół w Łopusznie, dla którego organem prowadzącym jest Powiat Kielecki - prezentacja systemu kształcenia ogólnego i zawodowego w Polsce, indywidualizacja procesu nauczania, uwzględniającego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi). Przedstawienie metod i form pracy z uczniem z zespołem Aspergera;
Dzień 3:
Wizyta w Ośrodku Rewalidacyjno-Edukacyjno-Wychowawczym „Diament” w Kielcach - prezentacja placówki, jej oferty, ze szczególnym zaakcentowaniem potrzeb ucznia z zespołem Aspergera
i dedykowanej mu formie wsparcia;
Wymiana dobrych praktyk;
Warsztaty - część II - kontynuacja prac w grupach roboczych, wymiana dobrych praktyk w zakresie pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w każdym z obszarów projektowych (uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu, uczeń zdolny, uczeń z zespołem Aspergera).
Dzień 4:
Wizyta w greckiej placówce oświatowej - spotkanie z Dyrektorem placówki;
Zapoznanie się z organizacją pracy greckiej szkoły specjalnej mieszczącej się w Atenach;
Omówienie specyfiki działania placówki specjalnej kształcącej młodzież z problemami emocjonalnymi oraz trudnościami w nauce. Odniesienie się do systemu oświatowego w Grecji oraz form wsparcia w zakresie przygotowania młodych ludzi do wejścia na rynek pracy. Dyskusja.
Warsztaty - część III - kontynuacja prac w grupach roboczych, wymiana dobrych praktyk w zakresie pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w każdym z obszarów projektowych, przedstawienie form upowszechniania projektu i jego rezultatów.
Dzień 5:
Gra miejska: Dzień Kultury - zwiedzanie najważniejszych ośrodków i miejsc kultury mieszczących się w Atenach, takich jak: Stadion Narodowy, Ogród Narodowy, Narodowe Muzeum Archeologiczne - forma pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Podsumowanie wyjazdu szkoleniowego do Grecji, ewaluacja.
Wręczenie certyfikatów Uczestnikom mobilności.
Cele programu szkoleniowego:
- poszerzenie wiedzy uczestników w zakresie greckiego modelu wspierania uczniów ze SPE wszystkich obszarów tematycznych wskazanych w projekcie;
- podniesienie jakości pracy placówek, zaangażowanych w projekt, poprzez adaptację nowych rozwiązań, będących wynikiem wymiany międzynarodowych doświadczeń w zakresie diagnozowania i wspierania ucznia ze SPE w szkole ogólnodostępnej;
- wykorzystanie zagranicznych doświadczeń na gruncie własnej placówki;
- poznanie zagranicznych rozwiązań w zakresie efektywnego i kreatywnego wykorzystania TIK
w procesie kształcenia kompetencji kluczowych uczniów ze SPE;
- zapoznanie kadry kierowniczej poszczególnych placówek z systemami edukacyjnymi, modelami edukacji włączającej i metodami nauczania funkcjonującymi w kraju partnerskim.
Rezultaty:
- wzrost poziomu wiedzy 28 uczestników w zakresie greckiego modelu wspierania uczniów ze SPE wszystkich obszarów tematycznych wskazanych w projekcie;
- wzrost poziomu wiedzy 28 uczestników w zakresie efektywnego i kreatywnego wykorzystania TIK
w procesie kształcenia kompetencji kluczowych uczniów ze SPE;
- wzrost jakości pracy placówek zaangażowanych w projekt;
- wypracowanie kursu e- learningowego (w oparciu o moduły w poszczególnych krajach), połączenie wszystkich modułów programu szkoleniowego).
Format | Data publikacji | Nazwa pliku (kliknij aby pobrać) | Pobierz | Zobacz |
---|---|---|---|---|
Kategoria: Aktualności | ||||
2022-11-21 |
Sprawozdanie_z_wizyty_w_Grecji.pdf
ilość pobrań: 184
|
Sprawozdanie_z_wizyty_w_Grecji.pdf 447.35KB | zobacz |