Otwieramy się na zagraniczne trendy w nauczaniu
12 Listopada 2019W miniony weekend gościliśmy w powiecie kieleckim 6-osobową delegację z Portugali, Chorwacji i Grecji. Wizyta gości odbyła się w ramach projektu "Akademia Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych".
Grupa sześciu osób z trzech krajów reprezentujących trzy instytucje, będące partnerami w projekcie pt. „Akademia Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych” uczestniczyła w międzynarodowym spotkaniu projektowym, zorganizowanym przez powiat kielecki, jako koordynatora projektu. Partnerzy zagraniczni to Stowarzyszenie Ruchów Europejskich (ATLME) z Portugali, Średnia Szkoła Zawodowa Bedekovčina z Chorwacji i Innovation Frontiers IKE z Grecji.
W spotkaniu uczestniczyli także krajowi partnerzy: Poradnie Psychologiczno–Pedagogiczne w: Bodzentynie, Chmielniku i Piekoszowie oraz Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach.
Zorganizowana z inicjatywy Zarządu Powiatu w Kielcach wizyta odbyła się w siedzibie kieleckiego starostwa oraz w siedzibie Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogiczna w Chmielniku.
Spotkanie otwierające projekt z uczestnikami wszystkich instytucji partnerskich rozpoczął starosta kielecki Mirosław Gębski. W sobotę 9.11.2019 roku wicestarosta Tomasz Pleban przedstawił informacje o różnorodnych zadaniach pod kątem założeń projektowych. Dyrektorzy poszczególnych instytucji omówili zasady działania międzynarodowej sieci współpracy i samokształcenia w poszczególnych krajach partnerskich. Ponadto przedstawiono szczegóły programu, najbliższego międzynarodowego spotkania szkoleniowego w Portugalii, które ma odbyć się grudniu, na temat "Uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia, dysortografia)”.
W trakcie wizyty w Powiatowej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Chmielniku dyrektor Marta Nowak przedstawiła cele i zadania poradni pod kątem projektu. Poinformowała o różnorodnych formach i metodach pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a także o formach pomocy, wsparcia dla nauczycieli i rodziców.
W spotkaniu w poradni uczestniczyli: burmistrz Chmielnika - Paweł Wójcik, który przekazał gościom informacje o naszym mieście i gminie oraz zaprosił do dalszej współpracy, a także dyrektor Powiatowego Zespołu Szkół w Chmielniku - Sławomir Wójcik.
Na zakończenie wizyty w Chmielniku, burmistrz zaprosił wszystkich do zwiedzenia "Świętokrzyskiego Sztetla".
Projekt pn. "Akademia Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych" będzie trwał trzy lata. Wartość projektu – 207 386 Euro.
Cel główny projektu:
Wypracowanie modelu efektywnego rozwijania kompetencji kluczowych uczniów ze SPE poprzez podniesienie umiejętności zawodowych nauczycieli/specjalistów/konsultantów w zakresie włączających form i metod nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania narzędzi ICT.
Cele szczegółowe:
- poznanie zagranicznych modeli diagnozy i wsparcia ucznia ze SPE;
– wykorzystanie zagranicznych doświadczeń na gruncie własnej placówki;
- poznanie zagranicznych rozwiązań w zakresie efektywnego i kreatywnego wykorzystania TIK w procesie kształcenia kompetencji kluczowych uczniów;
- zapoznanie kadry kierowniczej poszczególnych placówek z systemami edukacyjnymi, modelami edukacji włączającej i metodami nauczania funkcjonującymi w kraju partnerskim w zakresie diagnozy i wsparcia ucznia ze SPE.
Uczestnikami projektu będą nauczyciele/specjaliści/konsultanci (psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, osoby odpowiedzialne za jakość oświaty) z 4 krajów partnerskich. Będą to osoby pracujące z uczniem ze SPE, udzielające wsparcia nauczycielom, zajmujące się szeroko pojętą edukacją oraz edukacją włączającą.
Celem projektu jest wspieranie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, wypracowanie reguł współpracy między organem prowadzącym, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówką doskonalenia nauczycieli i szkołami, poszerzenie umiejętności zawodowych i wzrost doświadczenia w zakresie diagnozy i wsparcia ucznia ze SPE, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, z zespołem Aspergera oraz ucznia zdolnego. Przygotowanie szkół zaangażowanych w realizację założeń projektowych do efektywnej realizacji idei edukacji włączającej; wypracowanie mechanizmów zapewniających osiągnięcia edukacyjne wszystkim uczniom narażonym na wykluczenie, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów ze SPE.
Rezultaty twarde:
- scenariusze krajowych spotkań warsztatowych oraz konsultacji e-learningowych w zakresie SPE ucznia w obszarach wskazanych w projekcie;
- poradnik dla nauczycieli, zawierający obudowę merytoryczną z zakresu tworzenia
i modyfikacji programów nauczania dla uczniów ze SPE, uwzględniający dobre praktyki, narzędzia i metody wypracowane w krajach partnerskich podczas prac nad międzynarodowym kursem e-learningowym;
- cyfrowe laboratorium metod i form pracy z uczniem ze SPE;
- międzynarodowy kurs e-learningowy dotyczący metod i sposobów pracy z uczniami ze SPE, uwzględniający dobre praktyki w poszczególnych krajach partnerskich, ze szczególnym zaakcentowaniem kreatywnego wykorzystania narzędzi ICT.
Działania:
- zorganizowanie 4 międzynarodowych spotkań projektowych
- zorganizowanie 4 krótkoterminowych programów szkoleniowych dla 32 Uczestników z 4 krajów: Polski, Portugalii Grecji i Chorwacji
- opracowanie poradnika dla nauczycieli
- opracowanie międzynarodowego kursu e-learningowego
- przeprowadzenie krajowych spotkań warsztatowych oraz konsultacji e-learningowych dla nauczycieli.
Oddziaływanie i korzyści długoterminowe:
- zwiększenie efektywności wsparcia udzielanego nauczycielom pracującym z uczniem ze SPE;
- zwiększenie u nauczycieli poziomu efektywnego i kreatywnego wykorzystania TIK
w procesie kształcenia kompetencji kluczowych uczniów ze SPE;
- zwiększenie wiedzy nauczycieli w zakresie modeli edukacji włączającej i metod nauczania funkcjonujących w krajach partnerskich;
- podniesienie kompetencji i umiejętności zawodowych uczestników projektu w zakresie wspierania uczniów o SPE;
- zapewnienie dostępności do kursu e-learningowego dla szerokiej grupy nauczycieli;
- podniesienie jakości pracy szkół i placówek oświatowych w zakresie diagnozy i wsparcia ucznia ze SPE;
- zwiększenie jakości wsparcia udzielanego uczniom ze SPE i ich rodzicom w zakresie kształcenia kompetencji kluczowych oraz edukacji włączającej.