E-skierowanie. Co się zmienia?
8 Stycznia 2021Od dziś, 8 stycznia 2021 roku skierowania – z kilkoma, ściśle określonymi wyjątkami – będą mogły być wystawiane wyłącznie elektronicznie. To kolejne – po e-zwolnieniu i e-recepcie - rozwiązanie pozwalające na otrzymanie niezbędnego dokumentu bez wychodzenia z domu.
Na co wystawia się e-skierowanie?
Skierowania w postaci elektronicznej będą obowiązkowo wystawiane na takie świadczenia medyczne jak:
- ambulatoryjne świadczenia specjalistyczne finansowane ze środków publicznych,
- leczenie szpitalne w szpitalu, który zawarł umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej,
- badania medycyny nuklearnej oraz badania tomografii komputerowej finansowane ze środków publicznych oraz ze środków innych niż środki publiczne,
- badania rezonansu magnetycznego, badania endoskopowe przewodu pokarmowego oraz badania echokardiograficzne płodu finansowane ze środków publicznych.
Na pozostałe świadczenia medyczne, skierowania będą wystawiane na dotychczasowych zasadach, tj. w postaci papierowej.
Korzyści dla pacjenta:
- pacjenci nie będą musieli dostarczać skierowania do placówki medycznej w wersji papierowej osobiście – wystarczy telefon i zdalna rejestracja,
- zostanie rozwiązany problem nieczytelności skierowań, który w chwili obecnej często oznacza ponowny kontakt pacjenta z lekarzem,
- zostanie wyeliminowane ryzyko zgubienia skierowania,
- pacjent będzie miał wgląd do wystawionych e-skierowań poprzez Internetowe Konto Pacjenta (IKP) na stronie www.pacjent.gov.pl .
Korzyści dla pracownika medycznego:
- zostanie rozwiązany problem nieczytelności skierowań i konieczności wystawiania ponownych,
- na etapie zapisu system (platforma P1) będzie weryfikował poprawność e-skierowania, lekarz będzie miał więcej czasu dla pacjenta.
Jak zrealizować e-skierowanie?
Pracownik medyczny wystawia i cyfrowo podpisuje e-skierowanie.
- Jeśli pacjent posiada IKP, otrzymuje dane dostępowe w wybranej przez siebie formie: SMS (z kodem) lub e-mail (z kodem i kluczem).
- Jeżeli nie posiada IKP, otrzymuje wydruk informacyjny zawierający kod i klucz.
Po otrzymaniu danych dostępowych pacjent sam wybiera placówkę, w której dane świadczenie medyczne ma być zrealizowane. Następnie chory kontaktuje się z wybraną placówką i podaje dane dostępowe: kod (z numerem PESEL) lub klucz.
Źródło: świętokrzyski oddział Narodowego Funduszu Zdrowia
O e-skierowaniu przeczytać można również tutaj: https://pacjent.gov.pl/aktualnosc/e-skierowanie-juz-obowiazkowe
https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta/eskierowanie