E-skierowanie. Co się zmienia?

8 Stycznia 2021
 

Od dziś, 8 stycznia 2021 roku skierowania – z kilkoma, ściśle określonymi wyjątkami – będą mogły być wystawiane wyłącznie elektronicznie. To kolejne – po e-zwolnieniu i e-recepcie - rozwiązanie pozwalające na otrzymanie niezbędnego dokumentu bez wychodzenia z domu.

Na co wystawia się e-skierowanie?

Skierowania w postaci elektronicznej będą obowiązkowo wystawiane na takie świadczenia medyczne jak:

  • ambulatoryjne świadczenia specjalistyczne finansowane ze środków publicznych,
  • leczenie szpitalne w szpitalu, który zawarł umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej,
  • badania medycyny nuklearnej oraz badania tomografii komputerowej finansowane ze środków publicznych oraz ze środków innych niż środki publiczne,
  • badania rezonansu magnetycznego, badania endoskopowe przewodu pokarmowego oraz badania echokardiograficzne płodu finansowane ze środków publicznych.

Na pozostałe świadczenia medyczne, skierowania będą wystawiane na dotychczasowych zasadach, tj. w postaci papierowej.

Korzyści dla pacjenta:

  • pacjenci nie będą musieli dostarczać skierowania do placówki medycznej w wersji papierowej osobiście – wystarczy telefon i zdalna rejestracja,
  • zostanie rozwiązany problem nieczytelności skierowań, który w chwili obecnej często oznacza ponowny kontakt pacjenta z lekarzem,
  • zostanie wyeliminowane ryzyko zgubienia skierowania,
  • pacjent będzie miał wgląd do wystawionych e-skierowań poprzez Internetowe Konto Pacjenta (IKP) na stronie www.pacjent.gov.pl . 

Korzyści dla pracownika medycznego:

  • zostanie rozwiązany problem nieczytelności skierowań i konieczności wystawiania ponownych,
  • na etapie zapisu system (platforma P1) będzie weryfikował poprawność e-skierowania, lekarz będzie miał więcej czasu dla pacjenta.

Jak zrealizować e-skierowanie?

Pracownik medyczny wystawia i cyfrowo podpisuje e-skierowanie.

  • Jeśli pacjent posiada IKP, otrzymuje dane dostępowe w wybranej przez siebie formie: SMS (z kodem) lub e-mail (z kodem i kluczem).
  • Jeżeli nie posiada IKP, otrzymuje wydruk informacyjny zawierający kod i klucz.

Po otrzymaniu danych dostępowych pacjent sam wybiera placówkę, w której dane świadczenie medyczne ma być zrealizowane. Następnie chory kontaktuje się z wybraną placówką i podaje dane dostępowe: kod (z numerem PESEL) lub klucz.

 Źródło: świętokrzyski oddział Narodowego Funduszu Zdrowia

O e-skierowaniu przeczytać można również tutaj: https://pacjent.gov.pl/aktualnosc/e-skierowanie-juz-obowiazkowe

https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta/eskierowanie

 

do góry
Rozpoczynamy zbiórkę dla rodaków z Wileńszczyzny Zapraszamy na kontrolę świateł samochodowych Kombatanci współpracują z Archiwum Państwowym "Piekoszowianie" obchodzą okrągły jubileusz Rodziny zastępcze poszukiwane Telefony do Wydziału Komunikacji i Transportu Umów wizytę / Rejestracja pojazdów